Ilie Bolojan: “Pentru Oradea anul 2019 va fi un an al santierelor”. Investitii de peste 150 mil euro in urmatorii 2 ani
Stiri Oradea

Ilie Bolojan: “Pentru Oradea anul 2019 va fi un an al santierelor”. Investitii de peste 150 mil euro in urmatorii 2 ani

Daca 2018 a fost un an in care au fost finalizate principalele investitii derulate incepand cu anii 2016 si 2017, dar si al contractarii de lucrari la investitiile ce vor urma, anul 2019 se anunta un an al santierelor si al investitiilor de sute de milioane de euro, asa cum insasi Ilie Bolojan spunea: “Pentru Oradea, anul 2019 va fi un an al șantierelor.

2019 va aduce mari transformari in ceea ce priveste configuratia unor strazi si piete, constructii de poduri, pasaje supra si subterane, modernizarea unor strazi, dar si investitii in educatie, cultura si sanatate, pe care vom incerca sa le sintetizam mai jos.

♦ Desigur una dintre cele mai importante investitii este transformarea Pietei Ferdinand in zona pietonala. Valoarea totală a contractelor este de 19.017.270,90 lei + TVA

Reabilitare Piata Ferdinand Oradea

Municipalitatea din Oradea îşi propune să îmbunătățească condițiile de trafic, să reducă congestia din traficul rutier, să îmbunătățească modurile nemotorizate, să reabiliteze întreaga infrastructură a Pieţei Ferdinand, atât cea legată de utilităţile publice, cât şi cea legată de pavajul şi îmbrăcămintea rutieră, să reconfigureze caracterul pieţei și să-i redea rolul de agora şi catalizator al vieţii publice. Mai multe imagini AICI

De asemenea, proiectul prevede conservarea şi restructurarea zonelor verzi și dotarea acestora cu sisteme de irigații, refacerea infrastructurii rutiere și a celei pietonale, modernizarea sistemului de iluminat public, a rețelelor de apă-canal și a rețelelor de termoficare pe zona afectată, echiparea pieţei cu fântâni arteziene și cu elemente de mobilier urban noi, durabile, (bănci, coşuri de gunoi, panouri de informare), care satisfac condiţiile de confort, durabilitate, estetică, distribuţie funcţională optimă.

♦ O alta lucrare importanta, in zona centrala a orasului este obiectivul de investiții „Amenajare și pavare pe strada Aurel Lazăr, Oradea, în vederea transformării acesteia în zonă pietonală”. Valoarea totală a contractului de proiectare și execuție aferent proiectului de pietonalizare a străzii Aurel Lazăr este de 8.585.188,77 lei (fără TVA)

Reabilitare Aurel LazarProiectul are ca scop îmbunătățirea condițiilor de infrastructură publică urbană și a mobilității populației prin creşterea suprafeţelor pietonale, diminuarea gradului de utilizare a autoturismelor şi reducerea poluării în zona centrală a orașului Oradea.

Strada Aurel Lazăr urmează să devină în cea mai mare parte pietonală, traficul auto fiind permis doar pentru riverani și pentru mașinile de intervenție. Proiectul prevede renunțarea la parcările existente pe parcursul străzii și alocarea de spațiu pentru  o pistă de biciclete. Mai multe imagini AICI

Strada Aurel Lazăr va beneficia de vegetație din abundență, urmând să fie plantați 23 de copaci de dimensiuni mari, care vor asigura umbră și oxigen. Proiectul cuprinde realizarea unui sistem de irigaţii automatizat și a unui sistem de iluminat arhitectural precum și reabilitarea rețelelor subterane termice, de apă și de canalizare, înainte de refacerea infrastructurii și îmbrăcăminții străzii, obiectiv principal al investiției.

♦ Tot in cadrul Proiectului de Mobilitate Urbana, Primaria Oradea va realiza un nou pod pietonal peste Crișul Repede, în aval de hotelul Hilton. Acest pod va face legătura între Cetatea Oradea și zona de recreere a orașului – Parcul Brătianu, Aquapark-ul Nymphaea, Dealul Ciuperca.

Pod Pietonal Oradea Aquapark - ClujuluiVa fi un pod hobanat, ceea ce înseamnă că va avea un singur pilon de ancorare, de 35 de metri înălțime, podul urmând să aibă 91 de metri lungime. Finanțarea podului, ale cărui costuri s-ar ridica la 2,3 milioane de euro, s-ar putea face din fonduri europene, fie în actuala perioadă de finanțare, caz în care lucrările ar putea începe din toamna anului viitor, fie în următoarea perioadă.

Dupa finalizarea executiei podului pietonal, va urma un alt proiect de regenerare urbana, pe malul stang al Crisului Repede, care va deschide o strada din zona Podului Pietonal, care il va lega de Cetatea Oradea. “In acest sens se vor face cateva exproprieri in zona”, a mai precizat primarul.

Podul va avea o latime de 4 metri, urmand sa fie folosit atat pentru acces pietonal cat si pentru pista de biciclete.

♦ Un alt obiectiv in cadrul Proiectului de Mobilitate Urbana este proiectul de amenajare a malului stang al Crisului Repede. Valoarea contractului de lucrări, respectiv  ”Documentație tehnico-economică faza PT și  execuție de lucrări”  este de 9.876.354, 65 lei fără TVA.

Amenajare malul stang Crisul RepedeAceastă investiție se integrează în Planul de mobilitate urbană durabilă și vizează valorificarea potențialului arhitectural al zonei. Proiectul cuprinde reabilitarea îmbrăcăminții rutiere și a trotuarelor, precum și a bordurilor aferente, conservarea, restaurarea și reconstituirea stâlpilor de iluminat, a jardinierelor și parapetului metalic, opera arhitectului László Vágó, reabilitarea estetică a zidului de sprijin, reabilitarea pietonalului și refacerea scărilor de pe traseul acestuia, precum și crearea unui parcurs pietonal la cota râului în dreptul parapetului și lucrărilor fraților Vágó și conectarea acestuia sub podul Sfântul Ladislau cu zona amenajată prin proiectul de parcare supraetajată.

Mai multe imagini AICI

In cadrul acestui proiect este vizata si amenajarea spațiilor verzi pentru crearea unei alei pietonale atractive, dotate cu mobilier urban și iluminat public. Totodată, va fi amenajată și o pistă de biciclete cu două sensuri, la cota străzii, prin lărgirea profilului stradal în două zone.

♦ Al cincilea mare proiect de mobilitate urbana in Oradea este si Pietonalizare zona Libertății din Municipiul Oradea. Valoarea totală a investiției este de 10.233.420,23 lei cu TVA inclus, iar termenul de execuție este de 24 de luni.

pietonalizare str LibertatiiProiectul are ca scop îmbunătățirea condițiilor de infrastructură publică urbană și a mobilității populației prin creşterea suprafeţelor pietonale, diminuarea gradului de utilizare a autoturismelor şi reducerea poluării în zona centrală a orașului Oradea.

Proiectul prevede desființarea tuturor parcărilor și a carosabilului pe strada Libertății şi pietonalizarea integrală a străzii între Piața Ferdinand și strada Iosif Vulcan, prin pavare cu piatră porfir. Vor fi păstraţi copacii existenți și integraţi în zona pietonală iar pe partea dreaptă, în zona taluzului spre albia Crișului Repede, se va amenaja un zid de sprijin în vederea stabilizării acestuia, precum și pentru a se realiza o zonă pe care pietonii să se poată așeza. 

Mai multe imagini AICI.

♦ Un alt proiect important pentru Oradea, despre care a vorbit Primarul Ilie Bolojan, in conferinta de presa, este cel legat de continuarea investiiilor in sistemul de termoficare in Oradea.

Se doreste achizitionarea unui grup energetic de rezerva, in 2019, grup care este necesar pentru a ne asigura o rezerva de asigurare a caldurii pe perioada de iarna, in conditiile in care toate investitiile realizate din bani europeni functioneaza la capacitate maxima. Valoarea estimata a acestor investitii este de cca 18 mil euro.

“Asa cum stiti, noi avem doua proiecte depuse in continuarea celui finalizat deja. E vorba de inlocuirea a peste 20 km de magistrale, un prim proiect de aprox 27 de mil de euro, care este intr-o faza avansata de evaluare si un alt proiect de 19 mil de euro, pentru cresterea aportului de energie produsa de apa geotermala, in sistemul de incalzire si reabilitarea retelelor in Cartierul Nufarul, care si el este intr-o faza avanasata de evaluare“, a explicat Ilie Bolojan intr-o conferinta de presa din 2018.

Pasarela pietonala peste centura Oradiei, pentru accesul pietonilor la Era Shopping Center, Piata 100 si Leroy Merlin.

Construirea acestei pasarele pietonale este, pe de o parte, o măsură de intervenție pentru a ușura circulația pietonală în zona Era Shopping Park, Piața 100 și viitoarea sală de sport polivalentă, pe de altă parte încearcă să anticipeze viitoarele dezvoltări în orașul Oradea.

Noul pasaj suprateran destinat pietonilor și bicicliștilor va porni de la viitoarea stație de tramvai de pe malul Peței, lângă podul amenajat peste Peța, fiind paralel cu strada Traian Blajovici în urcare și va trece spre Leroy Merlin, de unde cu două brațe, unul spre Piața 100 și celălalt spre Era Shopping Park, va deservi cele două zone.

Un nou pod pietonal va fi construit in zona strazii Aluminei din Rogerius, in cadrul unui alt proiect important care vizează extinderea zonei pietonale în municipiul Oradea prin crearea unui coridor de mobilitate în zona Aluminei – Înfrățirea (fostele fabrici ale orașului).

mobilitate urbana Aluminei InfratireaPractic, de pe malul drept al Crișului Repede, cam la jumătatea distanței dintre cele două poduri rutiere – Podul Decebal și Podul Carol I, în aval de podul Decebal, urmează să fie realizat un pod pietonal peste Crișul Repede, în zona de acces la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul (fostul Liceu ”Înfrățirea”).

Cele trei tronsoane: podul pietonal peste Criș, pasajul suprateran peste Splaiul Crișanei și zona pietonală au o lungime de aprox. 500 m. Podul va avea aprox. 110 m lungime, pasarela pietonală inclusiv cu rampa de coborâre va avea aprox. 80 – 90 m, iar nouă stradă pietonală care va fi deschisă va avea o lungime de aprox. 300 m.

♦ Pentru ca nevoia de parcari in Oradea este imensa, Primaria Oradea a decis derularea mai multor proiecte de constructie de parcari supra si subetajate in Oradea, in special in zona centrala. Astfel, pe parcursul anilor 2019 si 2020, in Oradea, vor fi construite 4 parcari cu peste 1500 de locuri pentru autovehicule.

Astfel, in vederea unei mai bune reglementări a mobilităţii urbane, în condiţiile creşterii numărului de maşini şi necesităţii găsirii de soluţii pentru problema parcărilor, executivul a elaborat un document intitulat „Strategie privind parcările din municipiul Oradea”, care a fost alcătuit în baza celor mai bune practici din oraşele europene.

  1. Parcarea supraetajată de pe strada Brașovului – 17,2 milioane de lei fără TVA
  2. Parcarea Voința – se va realiza din banii de parcari si amenzi
  3. Parcarea de pe strada Independenței – 35.955.337 lei
  4. Parcarea subterana de tip Park & Ride în Piața Emanuil Gojdu, zona Cetății Oradea. – 30.169.974,24 lei.

♦ Deoarece ieșirea din oraș spre Arad nu este fluentă, municipalitatea își propune să realizeze patru bretele, care să asigure virajul dreapta înainte de girație, atât către Sîntandrei cât și către celelalte direcții.

bretele giratia spre aradAceastă alee pietonală și pentru bicicliști va subtraversa atât cele două bretele cât și actualul pasaj. Subtraversarea va fi amenajată exact pe amplasamentul pe care în momentul actual există o subtraversare gândită pentru scurgerea apelor, având în vedere că apele au fost redirecționate. În acest fel, cei care doresc să ajungă în zona Era Shopping Park cu bicicleta sau pietonal, o vor putea face fără să se mai intersecteze cu zona pe care mașinile o traversează.

Studiul de fezabilitate va fi finalizat până în data de 15 ianuarie 2019, municipalitatea propunându-și executarea lucrărilor până în toamna anului viitor, în așa fel încât bretelele să rezolve circulația auto în zona respectivă, iar aleea pietonală să asigure accesul în zona comercială. 

♦ Reabilitarea zidurilor Cetății OradeaValoarea totală a contractului de finanțare este de 10.888.637 de lei (TVA inclus), iar durata de realizare este de 30 de luni.

Ziduri cetatea OradeaObiectivul proiectului este punerea în valoare a monumentului istoric Cetatea Oradea, creșterea reprezentativității și vizibilității acesteia prin includerea în viața socio-culturală a comunității, ca un important pilon al turismului orădean, cu arie de acțiune regional-națională și internațională.

Proiectul propune reabilitarea și refuncționalizarea următoarelor construcții din componența Cetății Oradea:

  • Corpul F: parter – sală multifuncțională cu garderobă (conferințe, expoziții, etc.) și subsol – spațiu expozițional și grupuri sanitare;
  • Bastioanele Ciunt și Bethlen;
  • Zidurile de incintă – curtina nordică, cuprinsă între Bastioanele Aurit și Ciunt și cea vestică, cuprinsă între Bastioanele Ciunt și Bethlen.

♦ Poate cel mai amplu si important  proiect de infrastructura din Oradea este  sistemul de pasaje subterane din Piata Gojdu. Valoarea totală a acestui pasaj complex este de 95.072.926 RON, inclusiv TVA. Lucrările urmează a fi realizate în două etape, prima etapă fiind partea de proiectare, estimată la o perioadă de 5 luni, iar a doua etapă va fi partea de lucrări propriu-zise, cu o durată de 24 de luni de la data începerii acestora.

Acesta este un proiect complex care vizează reorganizarea traficului în zona Pieței Emanuil Gojdu și Parcului 1 Decembrie si va dispune de 5 pasaje subterane:

Pasaj subteran gojduPasajul principal, pe Bulevardul Dimitrie Cantemir în Piața Independenței, va asigura subtraversarea bulevardului pe toate cele șase benzi, lungimea zonei acoperite fiind de 79 m. Pe partea dreapta a rampei Sud – Nord se va desprinde o bretea care va asigura relația la dreapta pe Calea Clujului.

Al doilea pasaj, proiectat  pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Sud – Nord, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură traversarea bulevardului înspre centru pe sub culoarul creat de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 22,50 m.

Pasajul numărul trei, care urmează a fi realizat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Nord – Sud, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură trecerea bulevardului din direcția Nord în direcția Sud, subtraversând linia de tramvai și axa creată de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 47 m.

Al patrulea pasaj, proiectat pe Calea Mareșal Alexandru Averescu, va trece pe sub toate benzile bulevardului și liniile de tramvai. Lungimea zonei acoperite va fi de 46 m.

Pasajul numărul cinci, proiectat pe strada Piața 1 Decembrie va subtraversa linia de tramvai asigurând accesul din Bulevardul Cantemir către Strada Piața 1 Decembrie, care va avea un dublu sens. Lungimea zonei acoperite va fi de 17,40 m, asigurând exclusiv continuitatea liniei duble de tramvai.

Mai multe detalii despre reorganizarea traficului intre stra Cantemir – Sucevei – Piata Gojdu gasiti AICI

♦ Un alt proiect important in ceea ce priveste mobilitatea urbana este cel al modificarilor ce urmeaza a fi facute pe tronsonul Nufarul – Cantemir, unde se are in vedere reabilitarea unor strazi si a liniilor de tramvai pentru cresterea vitezei de circulatie a acestora

amenajare nufarul oradeaDezvoltarea infrastructurii unui oraș produce și neajunsuri, unul dintre acestea fiind și congestia în trafic. Tocmai pentru a evita un astfel de fenomen, pentru a susține transportul în comun și alternativele la acesta, cum ar fi mersul pe jos sau mersul cu bicicleta, municipalitatea a propus acest proiect care vizează cel mai important coridor de mobilitate din Oradea, Nufărul – Gară.

Prin acest proiect se vor implementa mai multe măsuri care vor determina creșterea vitezei de deplasare a tramvaielor în paralel cu reducerea emisiilor poluante și asigurarea siguranței circulației. Mai multe imagini despre proiect AICI

Trotuarele pe ambele părți ale străzilor Cantemir și Nufărul vor fi lărgite și se vor amenaja piste pentru bicicliști de-a lungul liniei de tramvai. Totodată, spațiul dintre  liniile de tramvai va fi înierbat.

Trotuarele pe ambele părți ale străzilor Cantemir și Nufărul vor fi lărgite și se vor amenaja piste pentru bicicliști de-a lungul liniei de tramvai. Totodată, spațiul dintre  liniile de tramvai va fi înierbat pe toată această lungime. De asemenea, lângă linia de tramvai se va amenaja o zonă verde cu un aliniament de arbori de talie înaltă. Totodată va fi modernizat și iluminatul public, stâlpii vor fi înlocuiți cu stâlpi inteligenți dotați cu corpuri de iluminat led, camere de supraveghere, wifi, etc.

Lungimea totală a străzilor supuse reabilitării este de 2.611 m.

Tot în cadrul proiectului, rețelele aeriene de utilități se vor amplasa în subteran, respectiv în canalizația subterană existentă aparținând RCS&RDS. Totodată va fi modernizat iluminatul public, corpurile de iluminat urmând să fie înlocuite cu corpuri moderne cu led.

Un drum colector si un pasaj de 266 m., vor lega Centrul Intermodal de Calea Borsului si Centura Metropolitana Oradea. Valoarea actualizată a investiției este de aproximativ 30 de milioane de lei.

Drumul_colector_IntermodalStrategia de dezvoltare a orașului pe termen mediu și lung are în vedere dezvoltarea unui centru intermodal pentru asigurarea transportului combinat rutier-feroviar al mărfurilor, cu facilități de manipulare și depozitare a mărfurilor și zone dedicate serviciilor. Locația propusă pentru dezvoltarea proiectului de construire a terminalului este un amplasament situat în zona gării C.F.R din Episcopia Bihor, cu acces printr-un drum municipal la drumul european E60/drumul național DN1.

În vederea deservirii viitorului centru de transport intermodal se propune realizarea unui pasaj suprateran în intersecția străzii Calea Borșului cu străzile Uzinelor și Nicolae Filipescu, zona girației existente, precum și a unui drum colector paralel cu Calea Borșului, începând de la intersecția cu acces la Centrul Intermodal.

♦ Printre proiectele ce vor marca o schimbare majora in infrastructura de transport in ORadea, amintim lucrarile la noua linie de tramvai in Oradea.  Investitia totala se ridica la 69 de milioane de lei.

Linie de tramvai noua OradeaLucrările au inceput deja, în această toamnă, de la intersecția de la Biserica Emanuel și vor dura 24 de luni, fiind executate de asocierea de firme Mari-Vila COM SRL, Abed Nego și SC Aquacons SRL.

Extinderea liniei noi de tramvai se va face pe traseul Calea Aradului – str. Făgăraşului – str. Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu str. D. Cantemir, iar lungimea totală a traseului va fi de 3.840 m pe firul I (sens de mers)  şi 3.820 m pe firul II (sens de mers).

Potrivit ing. Nicolae Găgeanu, proiectant la firma S.C AQUACONS S.R.L, cea care a elaborat documentaţia tehnică, noua linie de tramvai va fi formată din 8 tronsoane, care presupun 8 staţii de tramvai. Vezi AICI traseul si statiile de tramvai.

Toate cele 8 intersecţii urmează să fie semaforizate cu semafoare inteligente cu senzori. De menţionat că cea mai mare parte a investiţiei va viza partea de automatizări şi semafoare. În ceea ce priveşte macazele, acestea vor fi toate automate.

♦ O alta investitie in infrastructura rutiera este drumul de legătură Oradea – Oșorhei. Investiția a fost contractată la valoarea de 4.493.612,42 lei fără TVA, iar durata de realizare a contractului este de 12 luni.

Harta-Oradea-OsorheiObiectivul de investiție vizează modernizarea drumului existent de legătură între Municipiul Oradea (strada Podgoriei, de la zona neasfaltată) până la intersecția dintre localitățile Husasău de Criș și Fughiu (comuna Oșorhei), având o lungime estimată de aprox. 3,6 km.

Necesitatea modernizării drumului este dată de faptul că, împreună cu drumurile județene 77G şi 767A, oferă o alternativă mai scurtă (faţă de traseul prin DN1) de acces în Municipiul Oradea, pentru localităţile Husasău de Criş, Ineu, Botean, Bălaia, Burzug, Chioag.

Implementarea acestei investiții publice va îmbunătăți confortul vieții locuitorilor din zonă prin îmbunătățirea vitezei de deplasare, reducerea nivelului de zgomot și prin reducerea de emisii poluante.

♦ Oradea va avea un nou pasaj rutier subteran, a anuntat astazi intr-o conferinta de presa, Viceprimarul Florin Birta. Pasajul va subtraversa b-dul Gen. Magheru, fiind corelat cu reabilitarea și lărgirea la trei benzi/sens a podului Dacia. Prin cele două investiții se vor elimina conflictele de trafic, se va mari siguranța circulației și se vor reduce numărul accidentelor din zonă.

Tot în acest sens se va lărgi podul Dacia cu 6 metri, asigurând câte o bandă suplimentară de circulaţie pe fiecare sens. Finanțarea acestui proiect se va face prin POR 2014-2020, axa 4 – mobilitate urbană.

Valoarea totală a celor doua investiții va fi de aproximativ de 26 mil. lei. 

♦ Un proiect important de infrastructură rutieră cu impact în zona de tranzit a orașului este pasajul peste girația de la centură în zona străzii Ogorului intersecție cu Universității, la colțul Cimitirului Rulikowski, o zonă cu multe accidente rutiere, a explicat primarul Ilie Bolojan, intr-o conferinta de presa.

Pasaj Universitatii - ogorului Oradea

Alături de celelalte pasaje care au fost deja realizate pe centură (cele din dreptul DN 76 şi DN 79), acest proiect are în vedere atât fluidizarea traficului, cât și eliminarea unei zone cu potențial serios de accidente, soldate de multe ori chiar cu decese. Sub pasaj este prevăzută amenajarea unei treceri pentru  pietoni și a unei piste de biciclete.

Valoarea investiției este estimată la aproximativ 7,7 milioane de euro.

♦ Alaturi de aceste lucrari de infrastructura rutiera  si de mobilitate urbana, Oradea va beneficia si de numeroase investitii in crearea de parcuri, iar unul dintre acestea este proiectul intitulat „Amenajare coridor verde în zona Silvaș (str. Făcliei)” propune următoarele lucrări: amenajarea malului pentru zone de agrement pe malul drept al Crişului Repede, tronsonul cuprins între Podul Maresal Constantin Prezan la est, şi podul de cale ferată la vest, realizarea unor spații pentru joacă și sport, a unor alei pietonale, a unui amfiteatru din parapeţi metalici (corten) şi şezut din gazon cu o suprafaţă de 240 mp.

Facliei Parc Silvas1

Investiția cuprinde, de asemenea, amplasarea a trei pontoaneo pistă de biciclete, precum și amplasarea unui parcaj auto la limita sudică a străzii FăclieiSe vor planta 190 de arbori cu înălţimi medii şi mari și se vor realiza plantaţii de vegetaţie joasă şi plantaţii de covor gazon.

Investiția are o suprafață totală de 11.488 mp, un buget total de 4.712.2451 lei fără TVA, perioada de implementare fiind de 10 luni.

♦ O alta investitie asemanatoare este  viitorul Parc Grigorescu, unde vor fi plantati 291 de arboi cu înălțimi medii și mari,  vegetație joasă și covor de gazon, si vor fi realizate spații pentru joacă și sport. 

Parcul Grigorescu Oradea

In mijlocul parcului se va reface albia pârâului Adona. Proiectul prevede de asemenea realizarea unui sistem de iluminat pietonal pentru pista de bicicliști si pentru trotuare precum și un sistem de iluminat arhitectural pentru iluminarea copacilor existenți și a jardinierei.

Suprafața totală a investiției este de 28.451 mp, având un buget total de 5.685.596 lei fără TVA. Perioada de implementare este de 10 luni.

♦ Prin proiectele de regenerare urbană, municipalitatea are în vedere reamenajarea zonelor unde s-a constatat un grad accentuat de degradare, fie prin demolarea unor clădiri dezafectate, fie prin preluarea unor terenuri și regândirea întregului spațiu ca o zonă utilă și plăcută pentru locuitorii zonei.

Până în prezent Primăria Oradea a lucrat în cartierele de blocuri în principal pe câteva componente, cum ar fi amenajarea a aproximativ 2000 de spații de parcare noi în Municipiul Oradea în fiecare an, amenajarea de spații verzi și îngrijirea acestora prin parteneriate cu asociațiile de proprietari și închiderea containerelor de gunoi în incinte.

amenajare velenta oradea

Am identificat două zone în care vom aplica acest concept de regenerare urbană prin co-urbanizare: în zona fostei piețe Velența, strada Eftimie Murgu, care nu arată bine, și în zona Sovata-Carpați, mai exact în zona străzii Fagului, unde există construcții înghesuite în cartierul de blocuri, pe care, în urma unei proceduri de expropriere pentru regenerare urbană urmează să le preia primăria, iar zonele respective să fie complet amenajate”, a explicat primarul Oradiei.

♦ O alta investitie a planului de Mobilitate urbana este amenajarea zonei pietonale din Str. Alexandru Cazaban, Municipiul Oradea, zona cuprinsă între Biserica “Sfântul Duh Mângâietorul”, Sala Sporturilor “Antonio Alexe”, Casa Tineretului și Calea Alexandru Cazaban.

Proiect amenajare pietonal str. Cazaban OradeaProiectul va fi supus aprobării în ședința extraordinară a Consiliului Local de joi, 12 aprilie și urmează a fi înaintat spre finanțare în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020 – POR 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Suprafața de teren pe care vor fi executate lucrări este de aproximativ 10.400 m2, neincluzând amprenta bisericii și a blocurilor de locuit. Mai multe imagini AICI

Vor fi, de asemenea, plantați aproximativ 25 de platani de dimensiuni mari, peste 700 de plante perene și aproximativ 1500 mp de gazon rulou. Va funcționa și o fântână arteziană la nivelul solului, iar iluminatul din piațeta pietonală va fi de tip LED. Nu vor lipsi băncile și nici suporturile pentru biciclete.

Valoarea totală a investiției este de 15.334.701,86 RON (TVA inclus), iar durata de realizare presupune 15 luni. 

♦ Nici proiectele de investitie in sanatate nu vor lipsi in 2019. Unul dintre acestea este construirea unui nou corp de cladire la Spitalul municipal Gavril Curteanu.

Spitalul Municipal OradeaCheltuielile pentru C+M sunt in valoare de 57.451.050,51 lei cu TVA  respectiv 12.355.065 eur cu TVA iar cheltuielile totale sunt in suma de 72.861.888,27 lei cu TVA respectiv 15.669.223 eur cu TVA.

Diferenta dintre cele doua sume, o reprezinta cheltuielile cu: cheltuieli pentru proiectare si asistenta tehnica, utilaje echipamente tehnologice si functionale care necesita montaj iar din capitolul: Alte cheltuieli la C+M intra doar lucrari de constructii si instalatii aferente organizarii de santier. Mai multe imagini AICI

Aceasta investitie la  Spitalul Clinic Municipal a fost anuntata inca din 2017, intr-o  conferință de presă privind investițiile efectuate în anul 2017, precum și cele care urmează a fi realizate. La conferința susținută de Maria Silaghi, managerul unității, a luat parte și Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea.

Al doilea proiect de investiție vizează ambulatorul Spitalului Județean, care urmează să fie realizat deasupra parcării, unde în momentul de față este accesul în spital, iar complementar se lucrează în vederea realizării unei parcări supraterane.

Se estimează că valoarea cumulată a acestor lucrări va fi de aproximativ 20 de milioane de euro. Finanțarea se va face prin accesarea de fonduri europene, o parte prin credit contractat de la Banca Mondială, iar diferența va fi asigurată din veniturile spitalelor și din bugetul local.

♦ Alaturi de aceste proiecte mai amintim investiile  facute  de OTL in modernizarea parcului auto si de tramvaie, prin cumpararea a 10 tramvaie noi si 14 autobuze, doar in 2019.

♦ Nu putem trece nici peste investitiile din educatie, care insa, se vor rezuma la reabilitarea cladirilor unor scoli si gradinite si construirea unor gradinite noi.

♦ Amintim si investitiile  facute de municipalitate in reabilitarea cladirilor istorice, care vor continua si in 2019, astfel incat, Oradea sa devina atractiva pentru turisti.

Acestea ar fi, in linii mari, marile proiecte ce vor demara pe parcursul anului 2019, multe dintre ele anuntate inca din 2018. Majoritatea proiectele vor fi finantate din fonduri europene.

Oradea a cunoscut o dezvoltare extraordinara in ultimul deceniu, iar conform specialistilor, daca aceasta dezvoltare va continua, municipiul Oradea va deveni un pol de prosperitate in zona.

 

 

loading...