”Europarlamentar pentru o zi” – liceeni orădeni în vizită de studiu la sediul Parlamentului European
Educatie

”Europarlamentar pentru o zi” – liceeni orădeni în vizită de studiu la sediul Parlamentului European

Vineri,  24 februarie 2017,  la două unități școlare de prestigiu din Oradea  (Colegiile Naționale “Mihai Eminescu” și ”Iosif Vulcan”) s-a desfășurat un concurs de dezbateri pentru cunoașterea instituțiilor europene și obținerea unui loc în echipa de liceeni a României care va pleca la Parlamentul European, concurs organizat de către CEROPE  – Centrul Român de Politici Economice (o organizație non-guvernamentală românească, înființată și activă încă din anul 1998, având ca interes principal sfera economică a guvernării și care de-a lungul timpului a dezvoltat proiecte și colaborări constante cu experți consacrați din domenii ce țin de deciziile de politici publice din societatea românească).

Cel mai recent dintre aceste proiecte este cel intitulat “Îmbunătăţirea cunoştinţelor despre Parlamentul European prin jocuri educaţionale de simulare”, al cărui obiectiv este promovarea unei mai bune înţelegeri privind rolul și modul de funcţionare al Parlamentului European în rândul a 200 de elevi de liceu cu vârsta de peste 15 ani (și care în 2019 vor avea 18 ani împliniți), elevi care să poată vota în cunoștință de cauză candidații pentru viitorul  Parlament European.

Astfel au fost alese câte două licee din cinci orașe ale țării (Iaşi, Slatina, Arad, Hunedoara şi Oradea). Din municipiul situat pe Crișul Repede au fost selectate  Colegiile Naționale ,,Mihai Eminescu” și ,,Iosif Vulcan”, astfel că vineri, de la ora 11.00, timp de două ore, în cele două licee orădene s-au desfășurat activități de informare și jocuri educative de simulare la care au participat câte 20 de elevi din fiecare colegiu. Miza întrecerii a fost aceea de a învăța care este rolul, activitatea și modalitatea de funcționare a Parlamentului European, premiul constând într-o vizită de studiu la sediul Parlamentului European din Bruxelles (centrul de vizitare) a 10 elevi – câte unul din fiecare liceu selectat din țară.

Pentru buna desfășurare și reușita manifestării din cele două unități școlare orădene s-au implicat, pe lângă reprezentanții CEROPE –  Adina Dragoman, Tiberiu Cazacioc și Silvia Ursut, și profesorii Ioan Cadar (directorul adjunct al CN “Mihai Eminescu”) și Dana Mihincău (consilier cu munca educativă la nivelul CN “Iosif Vulcan”). Concursul a beneficiat de sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor – reprezentat prin inspectorul școlar pentru educație permanentă și activitate educativă formală și non-formală Daniela Sopota, iar din juriu au făcut parte și universitarii orădeni Gabriel Moisa și Florin Sfrengeu (ambii de la Facultatea de Istorie a Universității din Oradea).

În cadrul concursului elevii au trebuit să simuleze o ședință a Parlamentului European și să țină un discurs de două minute. Pentru simularea unei ședințe a Parlamentului European fiecare elev a extras numele unui europarlametar pe care trebuia să-l întruchipeze, gruparea politică precum și o temă anume. Apoi pe rând fiecare elev și-a susținut discursul argumentativ pe baza temei extrase, care a fost evaluat de juriu. Elevii s-au dovedit a fi foarte emoționați, dar și entuziaști în același timp.

Cu toate că toți elevii participanți s-au descurcat exemplar, în urma jurizării  numai doi dintre aceștia au primit laurii victoriei – Alexandra Danșa (de la CN “Mihai Eminescu”) și Abigail Dan (reprezentanta celor de la CN “Iosif Vulcan”). Deși doar doi elevi au câștigat excursia la Bruxelles, toți cei 40 de participanți au fost premiați de CEROPE.

După premierea elevilor, la Colegiul Național “Mihai Eminescu” domnul director adjunct prof. Ioan Cadar  a adresat mulțumiri Centrului Român de Politici Europene –  CEROPE pentru faptul că a selectat liceul pe care îl reprezintă pentru această activitate, Inspectoratului Școlar Județean Bihor, în mod special doamnei inspector Daniela Sopota, cât și elevilor eminescieni, de care s-a declarat mândru, felicitându-i pentru frumoasa lor prestație.

 Cele două eleve orădene, alături de ceilalți opt câștigători din Slatina, Hunedoara, Arad și Iași vor pleca la Bruxelles în perioada 4-8 aprilie, unde vor face o vizită de studiu la sediul Parlamentului European. La întoarcere ei vor disemina informația acumulată cu acest prilej în școlile lor. Iar școlile respective vor fi în măsură să reproducă jocul de simulare pentru viitorii lor elevi – potrivit principiului “Tradiția naște valori”.

Autor: Prof. Daniel Topala

Ne găsiți și pe Google News