Comisia Europeană a publicat, în urmă cu două săptămâni, Monitorul educației și formării – publicație anuală, aflată în prezent la cea de-a șaptea ediție, cu privire la educație și formare pentru statele membre ale Uniunii Europene.
In acest sens, senatorul liberal Cornel Popa a facut o interpelare la ministrul intermar al Educatiei, Rovana Plumb, in care o chestioneaza pe aceasta, referitor la programele derulate de minister, cu privire la tintele Romaniei in cadrul Strategiei Europa 2020, în domeniul educației și formării.
De altfel, aceasta reprezintă un barometru referitor la obiectivele UE pentru Strategia Europa 2020, în ceea ce privește domeniul amintit. Astfel, Reprezentanța Comisiei Europene în România a dat publicității următoarele aspecte care se regăsesc în Monitorul menționat, citez: ,,România a înregistrat următoarele evoluții, privind cele șase ținte stabilite pentru 2020 la nivel european: a treia cea mai mare rată a abandonului școlar timpuriu din UE (proporția tinerilor care au cel mult gimnaziu în segmentul de vârstă 18-24 ani, perioada analizată 2014-2017): 18,1% (neschimbat comparativ cu 2014), față de o medie UE de 10,6%, apropiată de ținta de 10% pentru 2020; pe ultimul loc în UE la ponderea absolvenților de studii superioare (segment de vârstă 30-34 ani, perioada 2014-2017): 26,3% (+1,3% în perioada analizată), față de o medie europeană aproape de ținta de 40% pentru 2020; educația și îngrijirea preșcolarilor (vârsta de 4 ani – începutul ciclului primar, perioada 2013-2016): 88,2% (+1,8%), comparativ cu o medie UE de 95,3%, peste ținta pentru 2020; tineri de 15 ani cu un nivel scăzut de cunoștințe (perioada 2012-2015): citire 38,7% (+1,5%), la o medie UE 19,7%; matematică 39,9% (-0,9%), medie UE de 22,2%; științe 38,5% (+1,2%), comparativ cu o medie UE de 20,6%; ținta UE pentru 2020 la acest capitol este de 15%; rata de angajare a noilor absolvenți (20-34 ani, perioada 2014-2017): general 76% (+9,8%), la o medie europeană de 80,2% (82% țintă 2020); studii superioare 87,4%, peste media UE de 84,9%; cea mai slabă rată din UE privind participarea adulților la procesul de învățare (25-64 ani, perioada 2014-2017): 1,1% (-0,4%), comparativ cu o medie UE de 10,9% (15% ținta pentru 2020).”– am încheiat citatul, spune Cornel Popa
Va redam, mai jos, textul integral al intrebarii trimise de senatorul PNL Bihor, Cornel Popa cu privire la Strategia Europa 2020 in educatie
Doamnă Ministru interimar,
Sunt, într-adevăr, de precizat ca și evoluții bune atât educația și îngrijirea preșcolarilor (88,2% (+1,8%)) – aproape de media UE de 95,3%, cât și rata de angajare a noilor absolvenți cu studii superioare – de 87,4%, peste media UE de 84,9%! Însă, România nu a atins încă niciuna dintre țintele naționale de bază solicitate de Strategia Europa 2020, în domeniul educației și formării! Mai mult decât atât, sunt menționate ca și ,,provocări-cheie – echitatea în educație, decalajul dintre mediul urban și mediul rural și incluziunea romilor” – așa cum este specificat pe site-ul Reprezentanței Comisiei Europene în România.
Doamnă Ministru interimar, având în vedere cele expuse, vă întreb:
-
În privința celorlalte ținte naționale, stabilite pentru 2020, pentru care țara noastră încă nu a atins procentul solicitat, vă rog să îmi comunicați ce programe derulează ministerul de resort pentru ca aceste obiective să reflecte, în următorii doi ani, o rată pozitivă.
-
Întrucât ,,Implementarea principiului egalității de șanse în educație” este menționată în Programul de guvernare PSD-ALDE ca și politică în domeniul educației, care sunt măsurile propuse de către ministerul de resort, pentru ca echitatea în educație, decalajul dintre mediul urban și mediul rural și incluziunea romilor să atingă ținta pentru 2020?
Ne găsiți și pe Google News