Blestemul Bechtel! La 20 de ani de la prima lopata sapata de Bechtel pe Autostrada Transilvaniei, autoritatile se impiedica din nou.
Stiri Oradea

Blestemul Bechtel! La 20 de ani de la prima lopata sapata de Bechtel pe Autostrada Transilvaniei, autoritatile se impiedica din nou.

Blestemul Bechtel de pe Autostrada A3 continua sa ne urmareasca si astazi, cand se implinesc 20 de ani de cand compania americana a sapat prima groapa din ceea ce urma sa devina Autostrada Transilvania.

Contractul controversat cu Bechtel, semnat de guvernul condus pe atunci de Adrian Năstase, la finalul anului 2003, pentru o valoare estimată de 2,2 miliarde de dolari și reziliat în 2013 de guvernul Ponta a lăsat în urmă doar 52 de kilometri de autostradă între Gilău și Câmpia-Turzii, în județul Cluj.

De atunci, am avut parte doar de promisiuni, anulari, rezilieri si iar promisiuni, pentru ca in final lucrarile sa se reia, iar portiuni din Autostrada Transilvania sa fie finalizate in ultimii ani.

In prezent se circula neintrerupt intre Gilau si Tg Mures, pe cei 103,5 km, la care mai adaugam cei 5 km de autostrada Bors – Biharia si Nusfalau – Suplacu de Barcau de 13,55 km. Asadar in total 122 de km din cei 410 promisi cu mare fast de guvernul Nastase exact acum 20 de ani.

Gilau – Tg Mures – Autostrada Transilvaniei

In ceea ce priveste portiunea care ne intereseaza pe noi, bihorenii, adica sectoarele de autostrada dintre Gilau si Biharia, lucrurile nu stau foarte bine, chiar daca pe unele portiuni se lucreaza, exista riscul ca intregul sector sa fie deschis in totalitate undeva dupa 2030, asta in conditiile in care nu vor exista foarte multe blocaje.

1. Nadaselu – Poarta Salajului, unde UMB pare sa recupereze din timpul pierdut, are ca data de finalizare anul 2025, exceptie fiind sectiunea Mihaiesti – Topa Mica unde traseul a fost reproiectat. Totusi, conform ultimului program de executie, acest tronson va fi finalizat la 28.12.2026.

2. Poarta Salajului – Nusfalau nu are constructor, iar procedura pare a fi in anulare. termenul initial de finalizare ar fi fost 2027, dar in aceste conditii unde termenul e de 78 de luni, estimam ca nici 2030 este o estimare realista.

3. Suplacu de Barcau – Chiribis, are deja constructor pe Erbasu, insa acestia nu par deloc grabiti sa inceapa lucrarile. Finalizarea acestui tronson are ca data de finalizare primavera anului 2026.

4. Chiribis – Biharia are ca termen de incepere a lucrarilor luna mai 2025, iar finalizarea constructiei are termen luna mai 2027. Lucrarea se realizeaza cu o firma oradeana, Precon Transilvania.

A3 – Gilau – Biharia

Asadar, acum 20 de ani Bechtel a inceput lucrarile la A3, iar in 2009 a finalizat primi 52 de km, adica in 5 ani, dupa care, in 2013, autoritatile au reziliat contractul cu compania americana. La 11 ani de la reziliere niciun guvern nu a reusit sa scoata la liman finalizarea acestui tronson important de autostrada si se pare ca nici in urmatorii 6-7 ani acest lucru nu se va finaliza.

Intre timp, aceleasi autoritati clameaza zilnic sloganul: „Stop accidentelor, viata are prioritate!” – insa, se pare, acesta este doar un slogan, nu si un deziderat, iar bihorenii si nu numai, vor continua sa utilizeze batranul DN dintre Cluj-Napoca si Oradea, care se aglomereaza de la an la an.

Ne găsiți și pe Google News