Reprezentantul Ministerului Sanatatii in C.A. al Spitalului “Curteanu” cere demisia managerului Dacian Foncea dupa litigiul cu firma Helion. Ce spun reprezentantii firmei
Stiri Oradea

Reprezentantul Ministerului Sanatatii in C.A. al Spitalului “Curteanu” cere demisia managerului Dacian Foncea dupa litigiul cu firma Helion. Ce spun reprezentantii firmei

In cadrul unei conferinte de presa, sustinuta de managerul Spitalului „Dr. Gavril Curteanu”, economistul Dacian Foncea, a facut o serie de acuzatii indirecte, la adresa predecesorilor sai, sustinand ca disfunctionalitatile de la nivelul spitalului nu i se datoreaza lui ci predecesorilor sai, medicilor si directorilor.

Una dintre aceste disfunctionalitati, de actualitate insa, este si lipsa unor sisteme de monitorizare video si alarmare impotriva incediilor, care ar fi putut preveni incendiul de la sectia de Psihiatrie din data de 16 august, unde din cauza unei tigari aprinse de un bolnav, trei pacienti si doi angajati au ajuns la spital cu intoxicatii si arsuri.

Potrivit bihon.ro, Foncea a recunoscut ca, la aceasta ora (luni 26.08.2019 – n.r.), la sectiile delicate ale spitalului nu exista nici sistem de monitorizare video si nici sisteme de alarmare pentru incendii. Managerul a explicat ca plangerea pe care a facut-o impotriva firmei (Helion – n.r.) ce era obligata sa asigure mentenanta pentru securitatea la incendiu se afla pe rolul Curtii de Apel. Totusi, Foncea recunoaste ca respectiva firma nu avea, ca obligatii, achizitia si montarea de sisteme de alarmare antiincendiu.

Cu toate acestea Foncea omite sa spuna ca in 21.08.2019 a existat o sentinta definitiva prin care Curtea respinge “ca nefondata” recursul initiat de Spitalul Municipal, deci la data conferintei de pesa litigiul nu mai exista.

sentinta Spital Helion

Contactata de infoOradea, firma Helion a facut precizari legate de acuzatiile managerului Dacian Foncea, explicand ca sistemele de incendiu si de control acces au fost preluate de Helion defecte in urma comenzii din 25.03.2013 si ca ultima societate care a avut contract de mentenanta a reziliat unilateral contractul dupa doar o luna de derulare tocmai pentru motivul ca dupa cateva interventii efectuate nu a reusit sa repuna sistemele inapoi in stare perfecta de functionare, stare in care le-a preluat la inceperea contractului.

Conform fiselor de service, Helion a predat catre SCMO cele doua sisteme in stare perfecta de functionare la finalul contractului anterior din anul 2018.

Acestia au mai explicat ca: “In 22.08.2019, a 2-a zi dupa pronuntarea Curtii de Apel Oradea, am trimis prin avocat Somatie catre SCMO, si in paralel si catre CA al SCMO, privind neplata facturilor emise si receptionate de catre SCMO incepand cu februarie 2019, mai precis dupa data primei contestatii depuse la CNSC.” si ca “In Sedinta din 23.08.2019 CA al SCMO a luat act de somatia noastra de plata si de faptul ca dl Manager Foncea a incalcat astfel art. 184, lit. p) al Legii 95/2006, fapta care prevede incetarea automata si imediata a contractului de management de la data incunostiintarii unitatii sau a structurii careia i se subordoneaza (In speta de fata fiind vorba de Primaria Oradea).

Reprezentantul Ministerului Sanatatii ii cere demisia managerului Dacian Foncea

Conferentiarul Universitar dr. Ovidiu Pop, in calitate de membru al Consiliului de Administratie din partea Ministerului Sanatatii, a trimis o instiintare catre Consiliul de Administratie si primarul Ilie Bolojan, in care ii cere demisia managerului Spitalului ” dr. Gavril Curteanu”, acuzandu-l de incalcarea Legii 95/2006.

Acesta explica, in document ca: “Contractul de Management si, respectiv contractul de administrare inceteaza in urmatoarele situatii:
in cazul existentei a 3 luni consecutive de plati restante, a caror vechime este mai mare decat termenul scadent, respectiv a arieratelor, in situatia in care la data semanrii contractului de management unitatea sanitara nu inregistreaza arierate.”

Acesta mai arata ca in prezent exista 9 facturi neachitate de catre spital, care se inscriu la capitolul arierate, dar si ca ar putea exista o incalcare a legii contabilitatii.

instiintare ovidiu pop

Va redam, mai jos, firul evenimentelor din cadrul acestui litigiu, asa cum ne-a fost prezentat de firma Helion:

  1. Spitalul Clinic Municipal Dr. Gavril Curteanu (SCMO) a inițiat in anul 2018 procedura de licitație deschisă, online, prin publicarea în SICAP a anunțului de participare CN1006113/06.11.2018, in vederea incheierii acordului – cadru de servicii informatice – servicii sistem informatic integrat cod CPV ‪72610000-9 Servicii de asistență informatică. Din informațiile anunțului de participare se constată că valoarea estimată a acordului cadru este de ‪3.840.000 lei fără TVA, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut iar data de depunere a ofertelor a fost stabilită pentru 07.01.2019, ora 15.

    2. Au fost depuse doua oferte:
    a. Asocierea Helion si Infoworld (la momentul licitatiei cele doua firme care aveau contractele in derulare pe hardware, respectiv software cu SCMO).
    b. Asocierea Extranet si S&H (Extranet fiind fosta firma de IT cu care Managerul Foncea a colaborat la Clinica NewMedics).

    3. In urma evaluarii ofertelor Asocierea Extranet a fost descalificata in faza Evaluarii Tehnice. In luna februarie am fost anuntati de faptului ca suntem singurii ramasi calificati in cadrul procedurii, ca raportul procedurii este la dl Manager Foncea la semnat, si ni s-a recomandat sa ne pregatim pentru semnarea contractul in cel mai scurt timp, Spitalul avand nevoie urgenta de serviciile si echipamentele din cadrul procedurii.

    4. Dupa aproximativ o saptamana am primit din partea SCMO o Comunicare prin care am fost informati ca si Asocierea Helion si Infoworld a fost decalificata in cadrul Evaluarii Tehnice pentru lipsa un document care facea parte din Oferta Financiara ! Mentionam ca la acel moment oferta financiara nu era inca deschisa, deoarece ne aflam intr-o faza anterioara, si anume Evaluarea Tehnica.

    5. Am contestat documentul la CNSC si am castigat contestatia, CNSC indicand clar SCMO sa treaca la deschiderea si evaluarea ofertei financiare a asocierii Helion cu InfoWorld in termen de maxim 15 zile. SCMO nu a contestat aceasta decizie a CNSC, ea ramanand obligatorie.

    6. Din momentul contestarii deciziei la CNSC, SCMO a intrerupt orice fel de plati ale facturilor catre Helion.

    7. Dupa un termen de peste 30 zile de la comunicarea Incheierii CNSC, cu depasirea termenului ogligatoriu de 15 zile conform aceleiasi incheieri a CNSC, am primit o noua comunicare din partea SCMO (inregistrata la SCMO cu data de 2 aprilie, comunicata noua in 8 aprilie) prin care ne aducea la cunostinta faptul ca licitatia se anuleaza “datorita riscului de a exista intreruperi ale actului medical in timpul implementarii sistemului pe noile servere”, dar ca PROCEDURA SE VA RELUA LA O DATA ULTERIOARA!
    Mentionam ca la dosarul de achizitie exista un Proces Verbal al Comisiei de Evaluare care constata in mod clar ca Asocierea Helion si InfoWorld “au deja implementat sistemul in Spital, deci nu vor exista nici un fel de intreruperi ale sistemelor in timpul implementarii”, asadar nici al actului medical.

    8. Subliniem faptul ca anularea procedurii de achizitie si reluarea acesteia era SINGURA posibilitate care dadea o noua sansa companiei Extranet (fosta companie IT cu care a colaborat Managerul Foncea la Clinica NewMedics) sa participe dinnou la licitatie, Extranet fiind descalificati din actuala procedura de achizitie.

    9. Am contestat si acest document la CNSC, avand dinnou castig de cauza, iar in cadrul Incheierii CNSC, Completul C9 al CNSC a mentionat in mod expres: “Comisia de evaluare nu a evaluat oferta Asocierii Helion si Infowold cu maxima obiectivitate” !

    10. SCMO contesta aceasta decizie a CNSC la Curtea de Apel Oradea, iar in cadrul contestatiei cere instantei in mod expres anularea din decizia CNSC a mentiunii “Comisia de evaluare nu a evaluat oferta Asocierii Helion si Infowold cu maxima obiectivitate”.
    In data de 21.08.2019 Curtea de Apel Oradea se pronunta pastrand in totalitate decizia CNSC, inclusiv a afirmatiei “Comisia de evaluare nu a evaluat oferta Asocierii Helion si Infowold cu maxima obiectivitate”.

    11. In 22.08.2019, a 2-a zi dupa pronuntarea Curtii de Apel Oradea, am trimis prin avocat Somatie catre SCMO, si in paralel si catre CA al SCMO, privind neplata facturilor emise si receptionate de catre SCMO incepand cu februarie 2019, mai precis dupa data primei contestatii depuse la CNSC.

    12. In Sedinta din 23.08.2019 CA al SCMO a luat act de somatia noastra de plata si de faptul ca dl Manager Foncea a incalcat astfel art. 184, lit. p) al Legii 95/2006, fapta care prevede incetarea automata si imediata a contractului de management de la data incunostiintarii unitatii sau a structurii careia i se subordoneaza (In speta de fata fiind vorba de Primaria Oradea).

  2. A. In completarea pct. 6 de mai sus, referitor la contractul 4466 din 05.03.2019 privind “Servicii de verificare si mentenanta a sistemelor de semnalizare/detectare incendiu si control acces”, trebuie evidentiat faptul ca desi contractul a fost semnat in 05.03.2019, Managerul Foncea a refuzat sa semneze comanda de incepere a lucrarilor pana in data de 25.03.2019, 3 saptamani mai tarziu.
  3. Subliniem faptul ca serviciile prevazute in contract presupun mentenante lunare, deci data limita la care trebuia finalizata prima mentenanta era de 24.04.2019 (30 zile de la comanda de incepere contract).
  4. De asemenea, la fel de important este si faptul ca sistemele de incendiu si de control acces au fost preluate de Helion defecte in urma comenzii din 25.03.2013.
    Ultima societate care a avut contract de mentenanta a reziliat unilateral contractul dupa doar o luna de derulare tocmai pentru motivul ca dupa cateva interventii efectuate nu a reusit sa repuna sistemele inapoi in stare perfecta de functionare, stare in care le-a preluat la inceperea contractului.
    Conform fiselor de service, Helion a predat catre SCMO cele doua sisteme in stare perfecta de functionare la finalul contractului anterior din anul 2018.
  5. La data comunicarii a faptului ca Helion a depus si a 2-a contestatie la CNSC pentru contractul IT (in data de 12.04.2019) Managerul Foncea a comandat rezilierea de urgenta a contractului 4466 din 05.03.2019. Astfel, in aceeasi zi, SCMO face un raport intern prin care se cere rezilierea contractului 4466 pentru neefctuarea mentenantei care face obiectul contractului, desi termenul maxim pana la care se putea efectua era 24.04.2019 (30 zile de la comanda de incepere a contractului).
  6. La baza afirmatiei “Managerul Foncea a comandat rezilierea contractului” sta convorbirea telefonica dintre angajatul SCMO si Dispeceratul Helion, inregistrata in baza Legii 333/2003, in cadrul careia acesta afirma “noi am scris-o, managerul a comandat-o”.

Incercand sa intelegem ce se petrece la Spitalul Municipal, am contactat mai multe persoane, medici, asistenti, angajati ai spitalului, care ne-au declarat, sub protectia anonimatului, ca activitatea de manager a lui Dacian Foncea este pusa sub semnul intrebarii de majoritatea medicilor de acolo, iar altii ne-au explicat ca “de cand a venit Foncea, la spital nimic nu mai functioneaza cum trebuie”.

Ca o fi asa, ca o fi altfel, erorile de management, facute cu intentie sau nu, prezentate in documentele de mai sus, dar si nerespectarea Legii 95/2006, art 184, litera p), ar trebui sa fie destule pentru ca Dacian Foncea sa-si inceteze contractul de management la Spitalul Municipal “dr. Gavril Curteanu”.

 

loading...