Anunțuri publicitare
Paşi de urmat pentru siguranţa în mediul virtual, în cazul fraudelor de tip „Phishing/Smishing/Vishing” și  „Romance scam”.
Diverse

Paşi de urmat pentru siguranţa în mediul virtual, în cazul fraudelor de tip „Phishing/Smishing/Vishing” și  „Romance scam”.

În cadrul activităților preventive derulate în cursul lunii octombrie a.c., polițiștii de prevenire bihoreni au adus în atenția cetățenilor recomandările transmise de Poliția Română împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor, în cadrul campaniei „Luna europeană a securităţii cibernetice”, de prevenire a celor mai întâlnite șapte tipuri de fraude în mediul on-line, scopul fiind acela de creștere a gradului de conștientizare cu privire la acest fenomen infracțional.

Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Autorii folosesc metode ingenioase și promisiuni, cu scopul de a obține bani sau informații financiare valoroase de la potențialele victime. „Scrisorile nigeriene” nu mai sunt de mult timp singurele tipuri de fraude în mediul online. Tacticile folosite de infractorii informatici sunt din ce în ce mai inovative și greu de detectat. Începând cu însușirea nelegală a calității de manager al unei companii, până la punerea în scenă a unor false relații de dragoste, autorii de astăzi fac tot ce pot să obțină ceea ce vor – banii și/sau datele dumneavoastră. 

Conform recomandărilor unui raport elaborat de EUROPOL, cea mai eficientă metodă de apărare împotriva amenințărilor de tip social-engineering este reprezentată de educația potențialelor victime, care, în cazul de față, pot fi reprezentate de toți cei care accesează internetul.

Creșterea gradului de informare și conștientizare a publicului general cu privire la modalitățile de identificare a comportamentelor și tehnicilor deluzorii va conduce la o siguranță ridicată în mediul online, atât pentru beneficiari, cât și pentru patrimoniul acestora.

Metode de prevenire a fraudelor prin apel telefonic, mesaj text și a escrocheriilor sentimentale, prin Internet:

Phishing/Smishing/Vishing. Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate.

Recomandări în cazul unui phishing:

  • –  actualizați software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare;
  • – orice e-mail trebuie verificat cu atenție, îndeosebi în ceea ce privește neconcordanțele și orice nu are sens;
  • – pot exista mici diferențe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”;
  • – nu răspundeți la un e-mail suspect, sau trimiteți-l la bancă, introducând din nou adresa;
  • – nu dați click pe link și nu descărcați fișierul atașat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser.

Recomandări în cazul unui vishing:

  • – evitați apelurile telefonice nesolicitate;
  • – pentru a vă valida identitatea, căutați numărul de telefon al organizației (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) și contactați-i direct.
  • – nu validați apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat).
  • – fraudatorii pot găsi informații de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneți că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;
  • – nu permiteți partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituția bancară nu va cere niciodată astfel de detalii;
  • – Nu trebuie transferați bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceți acest lucru.

Recomandări în cazul unui smishing:

  • – nu dați click pe link-uri, atașamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;
  • – nu răspundeți niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;
  • – dacă, totuși, ați răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare, contactați imediat banca.

 Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud.

 În acest caz, autorii folosesc mesaje de tip phishing, cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce este accesat link-ul, prin metode diverse, se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

 Recomandări:

  •  nu dați click pe link-urile incluse în e-mailurile care duc la site-ul băncii;
  • – introduceți întotdeauna, manual, linkul sau utilizați o legătură existentă din lista „preferate”;
  • – utilizați un browser care permite blocarea ferestrele de tip pop-up.

 Iubire prefăcută – Romance scam. Aceasta este situația în care autorii pretind că sunt îndrăgostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă.  Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau de pe rețelele sociale, pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.

  •  – atenție la cât de multe informații personale împărtășiți pe site-urile de socializare și matrimoniale!
  • – întotdeauna luați în considerare riscurile. Escrocii sunt prezenți pe cele mai renumite site-uri;
  • – verificați fotografia și profilul persoanei, utilizând căutări online, pentru a vedea dacă materialul a fost utilizat în altă parte;
  • – fiți atenți la greșelile de ortografie și gramatică, la inconsecvențe în poveștile și scuzele lor, cum ar fi faptul că webcam-ul lor nu funcționează niciodată;
  • – nu trebuie împărtășite fotografii personale, videoclipuri sau materiale compromițătoare, pe care escrocii le-ar putea folosi, ulterior, sub forma unui șantaj;
  • – atenție la solicitările unor sume de bani! Nu trebuie să trimiteți niciodată bani sau să oferiți detalii despre cartea de credit, contul online sau copii ale documentelor personale importante!
  • – nu transferați bani altcuiva: spălarea banilor este o infracțiune!

 Dacă totuși sunteți victima unei ,,romance scam” :

  • – nu vă simțiți jenat, această înșelătorie se întâmplă mai des decât vă puteți imagina;
  • – opriți imediat orice contact cu persoana în cauză;
  • – dacă este posibil, păstrați toate comunicările (cum ar fi mesajele de tip chat) și orice dovezi care ar putea ajuta la identificarea făptuitorului;
  • – raportați de îndată site-ului în care scammerul v-a abordat mai întâi;
  • – dacă detaliile contului au fost furnizate unui scammer, trebuie contactată imediat banca sau instituția financiară.
loading...