Muzica de Sarbatoarea Pastelui la Filarmonica Oradea, in Saptamana Patimilor
Cultura

Muzica de Sarbatoarea Pastelui la Filarmonica Oradea, in Saptamana Patimilor

În Săptămâna Patimilor, Filarmonica Oradea rezonează cu tematica spirituală și se apropie prin muzică de Sărbătoarea Paștelui. Joi, 21 aprilie, ora 19.00 la Sala de concerte „Enescu – Bartókˮ va avea loc un concert specific perioadei: Stabat mater de Gioachino Rossini.

Prin caracterul său religios, acest gen de muzică întețește simțirea creștină și introduce publicul în atmosfera de rugăciune. Mesagerii care aduc această muzică mai aproape vor fi soprana Roxana Șelariu, altista Janetka Hoșco, tenorul Ștefan von Korch și basul Alin Anca, iar conducerea muzicală aparține maestrului Andrea Barizza.

Stabat Mater conține structura clasică a genului și este scris pentru cor mixt, orchestră și patru soliști. Lucrarea a fost compusă între anii 1831 și 1841, cu întreruperi, făcând parte din creația târzie a lui Gioachino Rossini. Compozitorul italian este cunoscut pentru naturalețea și strălucirea cu care a scris opera buffa (operă comică) și de aceea lucrările sale religioase sunt de multe ori marginalizate. Însă, compoziția de față este una valoroasă și inclusă în repertoriul internațional, chiar dacă prezintă influențe puternice din genul operei. Valoarea sa provine din simțirea compozitorului, care declara faptul că și-a dorit cu adevărat să scrie muzică religioasă, dorind doar să transmită mesajul spiritual și nu să impresioneze din punct de vedere artistic. Totuși, nefiind întru-totul motivat la început, Rossini a compus doar o parte din secțiunile dedicate lucrării, celelalte fiind compuse de Giovanni Tadolini. Ulterior însă, Rossini a rescris aceste secțiuni, varianta finală aparținându-i integral, a fost interpretată în premieră la Paris în anul 1842.

Dirijorul Andrea Barizza a studiat inițial pianul la Conservatorul Puccini din orașul său natal, La Spezia. Ulterior a ales să studieze Dirijat de Orchestră la Dresda cu profesorii Christian Kluttig și Stefan Leissner și să se perfecționeze la masterclass-urile susținute de Nicoletta Bellugi și Vladimir Jurovski. Dirijorul italian a devenit Dirijor Principal al Orchestrei de Suflători din Dresda în anul 2020, după 4 ani în care a fost asistenul dirijorului Michael Sanderlin. Alături de acesta a pregătit concerte simfonice și producții de discuri, printre lucrări abordate pe cd fiind integrala simfoniilor lui Beethoven și Șostakovici. În același timp, Barizza susține concerte pe plan internațional, conducând orchestre precum Giuseppe Verdi Milano, Orchestra Camerală Berlin, Orchestra Brandenburgică Frankfurt și Orchestra Simfonică de Tineret din Portugalia.

Soprana Roxana Mihaela Șelariu a absolvit studiile liceale în Larnaca, Cipru și și-a continuat formarea muzicală la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. În prezent, aceasta este masterandă a aceleiași facultăți, studiind cu lect. univ. dr. Diana Țugui. Soprana a obținut Premiul I la cele două concursuri naționale Ada Ulubeanu și Elena Botez și s-a perfecționat la masterclass-uri susținute de personalități ai artei lirice, precum tenorul Giuseppe Sabbatini, batironul Marian Pop și soprana Ioana Bentoiu. Pe scena Operei Naționale Române din Cluj a participat ca solistă în spectacolele Tineri artiști pe scena operei 2019 și Young Opera Stars 2021.

Mezzo-soprana Janetka Hoșco a început studiul muzicii în orașul natal, Oradea și a continuat la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, fiind în prezent studentă la clasa de canto a lect. univ. dr. Florin Estefan. Printre realizările sale profesionale se numără Premiul I obținut la Concursul Internațional Emanuel Elenescu de la Piatra-Neamț. Recent, Janetka Hoșco a debutat pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca cu rolul Olga din Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski.

Tenorul Ștefan von Korch a studiat canto la Liceul de Arte din Oradea și a urmat apoi cursurile Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. La vârsta de 21 a debutat pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca în rolul Tamino din Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart. În anii ce au urmat, tenorul a fost invitat pe scenele Operelor din București, Iași și Cluj și pe scenele filarmonicilor din țară. Pe plan internațional, Ștefan von Korch a putut fi audiat la Zürich, Berna, Bratislava sau Viena. Parcursul său profesional este îmbogățit și de premiile pe care le-a obținut la concursurile internaționale Haricleea Darclee și Alfredo Giacamotti și la Concursul de Lied Ionel Perlea.Basul Alin Anca a studiat cântul vocal la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. Încă din perioada studenției, acesta a fost solicitat pentru a interpreta diverse roluri pe scena Operei Naționale Române din Cluj. Repertoriul său s-a îmbogățit pe parcursul carierei sale cu roluri precum Colline, Dulcamara, Don Giovanni, Grand Inquisitor, dar și cu apariții în concerte vocal-simfonice. Din anul 2013, Alin Anca a fost angajat ca solist al Operei de Stat din Hamburg, iar în anul 2017 acesta a făcut parte din distribuția operei Mathis der Maler de Paul Hindemith, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu din București.

Prețul biletelor la concertele vocal simfonice și simfonice ale Filarmonicii de Stat Oradea pentru stagiunea 2021 – 2022:

  • Categoria A: 45 lei
  • Categoria B: 40 lei
  • Categoria C: 35 lei
  • Categoria D: 30 lei
  • Categoria E: 20 lei
  • Categoria F (elevi de la licee de artă și studenți de la facultăți de muzică din România): 10 lei
  • Bilet reducere pentru elevi și studenți: 15 lei
  • Biletele au fost puse în vânzare la casa de bilete a Filarmonicii orădene și online la: https://www.bilete.ro/stabat-mater-filarmonica-oradea/

Ne găsiți și pe Google News