Pasionaţi de ştiinţe, elevii claselor 4-8 de la Școala Gimnazială “Szacsvay Imre” din Oradea au desfăşurat pe parcursul celui de-al doilea semestru activităţi practice fascinante, care le-au oferit ocazia să cunoască mai mai bine tainele științelor.
Ideea înfiinţării unui ,,laborator verde” a pornit de la necesitatea reintroducerii în practica pedagogică a experimentării şi cercetării, întrucât activitatea practică este redusă în cadrul orelor de biologie și geografie la simple demonstraţii, precum germinarea unui bob de fasole sau recunoaşterea formelor de relief de pe hartă.
Proiectul ,,Geosera” a avut la bază ideea amenajării unei grădini educaționale chiar în curtea şcolii şi care să fie utilizată ca mijloc de cunoaştere și cercetare interdisciplinară a fenomenelor naturii, prin activităţi practice de geografie-biologie. În cadrul activităţilor de geografie, membrii echipei de mini-meteorologi au participat la un curs de formare la Centrul Știintific Agora din Debrecen şi la o excursie tematică de colecționare a rocilor reprezentative pentru mediul înconjurător. Au fost efectuate simulări ale diferitelor procese și fenomene geografice pentru însușirea mai ușoară a noțiunilor specifice disciplinei. Întorși acasă, în apropierea ,,laboratorului verde” a fost amplasată o căsuţă meteorologică ce le-a permis elevilor să monitorizeze zilnic temperatura aerului, umiditatea, viteza și direcția vântului. Astfel, echipa de lucru a efectuat un studiu asupra condiţiilor de mediu, care a avut menirea de a demonstra procesul de încălzire globală sesizat în ultimii ani, tragerea semnalului de alarmă pentru reducerea poluării în mediul urban și restabilirea atitudinii responsabile față de mediu.
Pe lângă aprofundarea cunoştinţelor despre natură, elevilor li s-au atribuit diverse responsabilităţi prin care s-a urmărit practicarea agriculturii prin tendinţe ecologice, precum: utilizarea compostului ca îngrăşământ natural, utilizarea apei de ploaie şi a luminii naturale, fabricarea unor elemente de structură a grădinii din materiale naturale și reciclabile, înmulţirea prin butaşi sau polenizarea artificială. Un element central al activităților a fost promovarea alimentaţiei sănătoase prin cultivarea plantelor medicinale, condimentare, alimentare, elevii având oportunitatea de a afla care sunt beneficiile acestora asupra organismului.
La începutul lunii iunie, toate aceste activităţi au fost prezentate în cadrul unui simpozion ştiinţific organizat în școală, la care au participat toate grupele de elevi implicate. Evenimentul a fost finalizat cu o premiere şi cu un moment artistic intitulat ”Povestea pădurii”, interpretat de elevii claselor a VI-a. Receptivitatea față de aceste tematici a fost crescută, copiii fiind captivaţi de tehnicile învățate și pe care le pot aplica în viaţa de zi cu zi. Proiectul a fost gândit pentru a uşura înţelegerea interconexiunii diverselor perspective ale fenomenelor mediului înconjurător şi pentru a le dezvolta elevilor abilităţi practice creative, abilităţi de documentare şi de comunicare. Datorită ambiţiei, a setei de cunoaştere şi a muncii lor, şcoala se bucură acum de noi experienţe, de noi instrumente, de noi parteneriate şi, nu în ultimul rând, de o gradină ecologică pentru studiu şi relaxare!
Proiectul Geosera, coordonat la nivel şcolar de doamnele profesoare Eliza Tăut (profesoară de geografie) şi Grete Kincs (profesoară de biologie) este unul din cele 21 de proiecte finanţate de Fundaţia Comunitară Oradea prin ,,Fondul Științescu”, cu sprijinul Romanian American Foundation şi susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România, implementat la nivel local cu sprijinul companiilor Vernicolor, ADLO, Decitex RO, UniCredit Bank, Celestica, Fundația Elena Neagu, Faist Mekatronic, Raiffeisen Bank, Sykes România, Nidec, Qubiz, Grădina Pădurii şi Plexus.
Ne găsiți și pe Google News