City-managerul Primăriei Oradea, Mihai Jurca împreună cu directorul Asociației pentru promovarea turismului din Oradea și regiune (APTOR), Alexandru Chira au susținut azi, 9 februarie, o conferință de presă în care au prezentat raportul de activitate al APTOR pe anul 2020.
APTOR este organizația de management al destinației realizată în baza unui parteneriat public-privat, între autoritatea locală din Oradea și cei mai importanți actori turistici din Oradea și Băile Felix.
Un an dificil, dar în care s-a reușit atenuarea efectelor crizei
În deschiderea conferinței de presă, city-managerul Mihai Jurca a vorbit despre impactul pandemiei de Covid 19 asupra sectorului turistic: „Anul trecut a avut un impact consistent asupra industriei turistice și asupra activității APTOR. Vorbim de niște cifre destul de dramatice, vorbim de scăderi de peste 90%, în special în zona unităților de cazare, care au fost închise în primăvara anului trecut, de o scădere cu 20% a gradului de ocupare, de o înjumătățire a numărului total de turiști care au ajuns în Oradea. A fost un an dificil, dar care în condițiile date a reușit totuși să atenueze din efectele negative, atât datorită eforturilor făcute de industria turismului, cât și prin măsurile pe care noi le-am întreprins pentru a susține o revigorare, cel puțin pe perioada verii, a fluxurilor turistice”.
În acest sens, APTOR a gândit și generat două tipuri de programe: unele adresate turiștilor, iar altele agențiilor de turism, toate având scopul ca orașul să poată să recapete o parte din fluxurile turistice. Obiectivul acestor programe a fost acela de a ajuta industria turismului prin măsuri active, care să genereze flux turistic.
„Cu toate problemele iscate de contextul pandemic, APTOR a reușit organizarea unui eveniment important la finalul verii, este vorba de Festivalul internațional de film Transilvania TIFF, care a avut loc în Cetatea Oradea și care s-a desfășurat cu respectarea tuturor normelor de siguranță”, a completat Mihai Jurca.
Pentru că celelalte evenimente din agenda APTOR nu s-au mai putut organiza, echipa APTOR și-a canalizat energia spre realizarea altor proiecte, respectiv refacerea website-ului destinației, visitoradea.com, care a fost refăcut în totalitate, dar și spre realizarea materialelor de prezentare și promovare care au fost adaptate noului brand turistic.
Echipa APTOR, implicată în rezolvarea crizei Covid
Având în vedere că la debutul crizei sanitare, Mihai Jurca, directorul APTOR la acea dată, a fost numit responsabil pentru procedura achiziției de materiale sanitare din China, activitatea APTOR s-a concentrat apoi și pe asigurarea importului materialelor din China.
Apoi, după trecerea vârfului pandemiei, echipa APTOR s-a concentrat pe una dintre cele mai importante probleme – conectivitate aeriană cu destinațiile externe, identificând oportunitatea acordării unui ajutor de stat pentru industriile grav afectate de pandemie, mai exact pentru relansarea zborurilor internaționale de pe Aeroportul Oradea.
Aprilie – record negativ, august – cea mai apropiată de valorile din 2019
În continuare, directorul APTOR Alexandru Chira a prezentat prin mai multe grafice comparative date despre fluxurile turistice din anul 2020, comparativ cu anul precedent, prezentând apoi materialele și campaniile de promovare desfășurate de APTOR, acțiunile de susținere a turismului local și a industriei HORECA, dar și măsurile de sprijin și incentivare pentru agențiile de turism pentru pachetele de tip city break.
Alexandru Chira a făcut o trecere în revistă a evoluției pe luni a anului 2020, de la începutul și până la finalul său: „Anul 2020 a avut un start extrem de bun, cu 31% peste valorile din 2019. Primele semne ale pandemiei le-am simțit începând cu data de 8 februarie, iar rezultatele îngrijorătoare le-am simțit odată cu luna martie, după instalarea stării de urgență. Luna cu record negativ pentru anul trecut a fost luna aprilie, respectiv luna în care mare parte dintre hoteluri și-au închis ușile, alegând să-și salveze cât mai mult din costurile cu utilitățile și să trimită personalul în șomaj tehnic pentru a avea un suport din partea statului. Primele semne de recuperare s-au simțit în luna iunie, iar lunile iulie, august și septembrie putem spune că au fost niște luni bune în contextul dificil al crizei sanitare. Cea mai bună lună a fost luna august, cu o scădere cu doar 28% față de august 2019. Per total, anul 2020 s-a încheiat cu un minus de 48% față de anul 2019. Deși este o cifră îngrijorătoare, trebuie luat în considerare faptul că la nivel de România, procentul de afectare a fost de 60%, iar la nivel european de 70%. Deci, Oradea, cu toate că a fost afectată de pandemie, a reușit să încheie anul cu o cifră mult mai bună comparativ cu situația înregistrată la nivel de ţară sau de Europa”.
În ceea ce privește campaniile de promovare a orașului, echipa APTOR s-a axat pe promovarea masivă a mai multor obiective turistice în mediul online, pregătind mai multe clipuri video care au fost lansate pe canalele de social media ale Visit Oradea: facebook, Instagram, YouTube și Twitter.
Imediat după relaxarea restricțiilor de călătorie, APTOR a organizat un infotrip la Oradea, cu Cezar Dumitru, autorul blogului de călătorie www.imperatortravel.ro , unul dintre cele mai vechi și relevante bloguri de călătorie din România, Oradea fiind prima destinație vizitată de acesta după relaxarea restricțiilor.
Totodată, pentru a susține și amplifica demersul de reluare a zborurilor directe pe ruta Oradea – București cu operatorul Blue Air, pentru a crește fluxurile turistice din Capitală, precum și pentru a promova Oradea ca destinație de city-break sigură și ofertantă în contextual pandemiei, în perioada august-septembrie, Visit Oradea în parteneriat cu Radio Zu au organizat o campanie radio națională care a constat în promovarea unui concurs cu premii pe radio, o dată pe săptămână, timp de patru săptămâni. Premiile oferite celor 4 câștigători au constat în câte un city-break la Oradea.
Deschiderea primei academii în domeniul ospitalității din țară
Tot anul trecut, Primăria Oradea și Winsedswiss Education Group (WEG) au luat inițiativa deschiderii primei academii în domeniul ospitalității din țară, sub denumirea „Oradea Hospitality Management Academy (OHMA)”, care organizează deja cursuri sub licența École hôtelière de Lausanne / WEG.
Începând din toamna acestui an, tinerii interesați să își dezvolte o carieră în industria ospitalității urmează, în cadrul OHMA, și în spațiul pus la dispoziție de Colegiul Economic „Partenie Cosma”, cursurile programului VET by EHL/WEG, la sfârșitul căruia vor obține diplome de absolvire certificate sub licența École hôtelière de Lausanne (EHL), cea mai prestigioasă instituție de învățământ în domeniul ospitalității din lume.
VET (Vocational Education & Training) by EHL este un program destinat tinerilor interesați de o calificare în domeniul ospitalității, bazat pe modelul cadrului de competență elvețian.
Un alt aspect foarte important concretizat în anul 2020 a fost demararea procesului de atestare balneară a unui areal din municipiul Oradea. Dosarul a fost avizat deja de Ministerul Sănătății, iar în acest moment așteaptă și avizarea interministerială, după care va fi promulgat printr-o Hotărâre de Guvern.
De menționat că Oradea s-a aflat în anul 2020 pe lista celor mai sigure destinații.
Din aceasta toamna, daca vom avea o rata de vaccinare acceptabila si rata de infectare va fi in parametri stabiliti de incidenta sub 1%, este posibil sa fie anuntate primele evenimente 2021 in Oradea, au anuntat autoritatile
Ne găsiți și pe Google News