Transportul de marfă reprezintă liantul dintre doi piloni ai economiei: activitatea de producție și comerțul.
Politica

Transportul de marfă reprezintă liantul dintre doi piloni ai economiei: activitatea de producție și comerțul.

Reglementarea unor proceduri mai flexibile și stabilirea unor termene de restituire mai scurte, precum și o predictibilitate a valorii accizei ar veni în sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier, aceștia reușind astfel să ofere prețuri mai competitive, eliminând operatorii de transport neautorizați.

În acest sens, dl. senator Cornel Popa i-a adresat o întrebare ministrului finanțelor publice pe care o găsiți în atașament.

Domnule Ministru,

Transportul de marfă reprezintă liantul dintre doi piloni ai economiei: activitatea de producție și comerțul. Această activitate de transport poate influența atât în mod negativ, cât și în mod pozitiv cele două ramuri de activitate. De aceea, domeniul transportului de marfă este dominat de reguli concrete, menite să dea eficiență maximă unui domeniu vital oricărei economii.

Însă activitatea de recuperare a accizei la carburant este un factor negativ în desfășurarea activității de transport din România. Procedurile greoaie și birocratice, precum și perioada mare de rambursare a accizei, determină mulți transportatori să renunțe la solicitarea rambursării acesteia.

Pe lângă faptul că nerecuperarea accizei la combustibil duce la cheltuieli suplimentare, acest fapt determină și un raport de concurență neloială din partea transportatorilor neautorizați. Ca în orice domeniu de activitate, și în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, sunt obligatorii respectarea reglementărilor, respectiv obținerea tuturor autorizațiilor, licențelor, avizelor, etc. Toate acestea, necesare desfășurării unei activități legale, produc costuri care se regăsesc implicit în prețul de transport. Însă transportatorii neautorizați și nelicențiați nu au asemenea costuri, ceea ce îi ajută să ofere un preț de transport sub prețul transportatorilor autorizați și licențiați. Astfel, operatorii economici din domeniul transporturilor rutiere care își desfășoară activitatea respectând cu strictețe prevederile legale, plătind în mod corect toate datoriile rezultate din activitatea desfășurată, sunt necompetitivi față de operatorii economici neautorizați și nelicențiați.

În acelaşi timp, creșterea valorii accizei îi face pe transportatorii rutieri să alimenteze autovehiculele în afara țării. Astfel, activitatea economică care ar trebui să aducă plus valoare economiei țării sprijină în mod direct economia țărilor vecine. La un volum mare de combustibil consumat, generat de activitatea de transport, orice 0,01 EUR, poate influența în mod negativ sau pozitiv bugetul operatorilor din domeniul transporturilor.

Consider că reglementarea unor proceduri mai flexibile și stabilirea unor termene de restituire mai scurte, precum și o predictibilitate a valorii accizei ar veni în sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier, aceștia reușind astfel să ofere prețuri mai competitive, eliminând operatorii de transport neautorizați.

Practic, o mai multă fermitate și promptitudine în activitatea de restituire a accizei la combustibil soluționează două aspecte importante: pe de o parte, sprijină în mod direct activitatea transportatorilor care își desfășoară activitatea în mod legal, iar pe de altă parte determină o reducere sau chiar o eliminare a activității de transport neautorizate sau nelicențiate.

Cum considerați că putem realiza restituirea accizei la combustibil mai prompt și ce alte soluții vedeți pentru a veni în sprijinul transportatorilor în lupta lor cu concurenții neautorizați?

Aștept răspuns scris.

Vă mulțumesc, senator Cornel Popa

Ne găsiți și pe Google News