În urma apariției în spațiul public a unor afirmații privind Planul Urbanistic Zonal pentru Zonă construită protejată din Centrul Istoric (PUZ-CP), Primăria Municipiului Oradea face următoarele precizări:
Planul de Urbanism General al orașului Oradea, document cadru care reglementează urbanistic orașul pentru următorii ani, aprobat în 2016, prevede amenajarea unui inel central de trafic auto de patru benzi în jurul centrului istoric, inclusiv pe strada Sucevei. Planul Urbanistic de Zonă cosntruită protejată aflat în consultare publică nu face decât să respecte prevederile cuprinse în Planul Urbanistic General, aducând clarificări și reglementări suplimentare în centrul istoric și până la limita acestuia. Fiind un document subsecvent Planului Urbanistic General, trebuie să-l respecte, inclusiv în ceea ce privește inelul central și lărgirea lui la patru benzi.
Strategia orașului privind Centrul Istoric prevede descurajarea tranzitului auto dintr-o parte în alta prin interiorul zonei centrale, și încurajarea și transformarea acestei zone într-o zonă preponderent pietonală.
În consecință, pentru ca tranzitul să nu se mai facă prin centrul istoric, e nevoie de amenajarea unui inel de circulație fluentă în jurul centrului istoric, acesta urmând să asigure atât deplasarea dintr-un punct în altul al centrului istoric, cât și dintr-un cartier în altul, după modelul orașelor europene. Pentru ca traficul pe acest inel să se poată face fluent, este necesar să se deblocheze intersecțiile aglomerate și să se ia măsuri pentru închiderea inelului la patru benzi, pe întreaga circumferință a acestuia.
Pentru asigurarea circulației fluente pe inelul central, se realizează în prezent lărgirea podului Dacia și pasajul subteran din zona bulevardului Magheru, lucrare care se va finaliza în această vară, iar în etapa următoare, din toamnă, vor începe lucrările la cele două pasaje din zona centrului civic și a pieței Cetate. În anii următori se are în vedere realizarea unor pasaje subterane care să descongestioneze intersecțiile care astăzi creează probleme în trafic, în zona inelului central, de exemplu intersecția de la magazinul Crișul cu strada Louis Pasteur, intersecția străzilor T.Vladimirescu cu Decebal. De asemenea, în anii următori, s-ar putea lua în calcul și lărgirea la patru benzi pe porțiunea de pe strada Sucevei, la o dată care astăzi nu poate fi precizată, aceasta depinzând de bugetele avute la dispoziție, de situația traficului, care vor fi stabilite în anii următori. Reglementările de Zonă Centrală Protejată impun însă niște restricții în zona străzii Sucevei, în așa fel încât eventualele investiții care s-ar face în această zonă până la realizarea proiectului de lărgire să fie făcute luând în calcul retrageri de la aliniamentul actual, astfel încât să nu se necesite exproprieri în anii următori.
Această documentație de urbanism nu are ca efect demolări și exproprieri, ci are efect asupra a ceea ce se va construi în viitor, pentru ca planurile orașului să fie clare și de perspectivă.
Respingem orice fel de speculații privind așa-zisa ,,mafie imobiliară”, care nu au nici o legătură cu aceste proiecte legate de zona centrală.
Detaliile vor fi prezentate de specialiștii în urbanism, în urma finalizării etapei de consultare publică.
Ne găsiți și pe Google News