Proiectul “Marionetele La Școală” se apropie de final
Cultura

Proiectul “Marionetele La Școală” se apropie de final

Proiectul “Marionetele La Școală” organizat de către Fundația Culturală Festivalul Internațional   de Teatru Oradea și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Naţional se apropie de final!

De la demararea proiectului, acum mai bine de 5 luni, s-au realizat o serie de activităţi care au condus spre rezultatul final – Atelierele de teatru cu marionete pentru copii.

Beneficiarii direcţi ai acestor Ateliere au fost elevi şi copii de vârste diferite, din cadrul instituțiilor partenere în proiect: Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă “Orizont” Oradea, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă nr. 1 Oradea, Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Popești, cu sediile din Popeşti şi Marghita, și Asociaţia „PRIETENIA” Popeşti.

Pentru a susţine aceste Ateliere cu copiii, iniţial s-au desfăşurat mai multe etape pregătitoare:

În primă fază s-a realizat documentarea şi instruirea echipei artistice despre marionetele clasice din Cehia la partenerul din proiect, Compania de Teatru Karromato din Praga.

Pe urmă s-au conturat schițele scenografice ale păpuşilor şi ale decorurilor pictate, ca mai apoi să se treacă la construcția propriu zisă a acestora.

Scenografa Oana Cernea şi sculptorul-butafor Răzvan Chendrean au reuşit să construiască, să picteze şi să îmbrace 15 marionete cu tijă şi fire, absolut minunate, care îi vrăjesc pe toţi participanţii indiferent de vârstă.

Datorită detaliilor foarte realiste ale vestimentaţiei şi ale picturilor, s-au născut nişte păpuşi pe care copiii le-au personificat extrem de repede ca fiind elevi, adolescenţi, copii populari, cuminţi, rapperi, tocilari, profesori, hackeri, directori, hoţi, bunici, cântăreţi, actori, politişti sau chiar spiriduşi şi marţieni. Marionetele au prins viaţă în decorurile pictate ale Oanei Cernea, care ne trimit cu gândul la locaţii pe care participanţii le-au recunoscut cu uşurinţă: Piaţa Unirii din Oradea, Cetatea Oradea, o sală de clasă, curtea şcolii, o cameră de copil, parcul de joacă, Poiana Ponor din Apuseni sau un cabinet de consiliere.

Cu ajutorul consilierei noastre de specialitate, conf. univ. dr. Claudia Bacter de la Asociaţia Charis, partener în proiect, s-a realizat selecția beneficiarilor din instituțiile vizate. În urma discuţiilor cu cadrele didactice şi după aplicarea unui instrument de analiză specific, s-au identificat tematicile, problemele şi nevoile care puteau fi abordate în scenetele cu marionete mânuite de copii. În general aceste nevoi, în funcţie de vârsta copiilor, vizează:

  • relații de prietenie (simpatie);
  • managementul conflictelor (gelozie);
  • modele parentale;
  • lipsa de afectivitate – gestionarea relațiilor sănătoase de familie – respectarea rolurilor în familie (ex. copii care au grijă de frații mai mici, copii care cred că nu sunt iubiți pentru că nu sunt îmbrățișați etc.);
  • gestionarea emoțiilor/toleranță scăzută la frustrare;
  • agresivitate verbală și fizică;
  • intoleranță/nu îi acceptă pe ceilalți;
  • petrecerea timpului liber cu prietenii (ex. parc);
  • abuz fizic;
  • relaționare mama/tată – copil, relații sănătoase părinți-copil.
  • cum să spună “NU”

            Atelierele s-au desfăşurat în locaţiile instituţiilor participante şi au fost coordonate de către actori păpuşari profesionişti din Oradea, care au experienţă în a lucra cu copiii: Zentania Lupşe, Florian Silaghi, Alexandru Pop şi Andrei Fazecaş.

            În cadrul celor 10 ateliere susţinute în instituţiile de învăţământ vizate au participat grupe de câte 10 – 20 de copii, care au descoperit secretele din arta mânuirii marionetelor.

            Ei au avut parte de jocuri interactive, au cântat, au recitat poezii şi mai ales, au inventat poveşti şi scurte scenete de teatru inspirate din viaţa lor de zi cu zi, pe care le-au jucat în decorurile pictate cu ajutorul marionetelor.

            O serie de Ateliere au fost susţinute şi în Cetatea Oradea, cu ocazia Festivalului Copiilor şi a Târgului de Paşte, organizate de Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune, partener în proiect.

La aceste activităţi din Cetate, oricine interesat, indiferent de vârstă, a avut ocazia de a face cunoştinţă cu marionetele şi scenografiile de teatru de păpuşi.

Tot în cadrul proiectului cultural, săptamâna viitoare, la Asociaţia Mini Reactor din Cluj Napoca se vor derula încă două Ateliere de acest fel, pentru copii din medii sociale diferite.

            Impactul pozitiv pe care îl au aceste păpuşi asupra copiilor, curajul şi bucuria lor de a se putea exterioriza cu ajutorul marionetelor, provocarea acceptată de a inventa poveşti şi scenete de teatru, este cea mai mare realizare a acestui proiect cultural.

            Sperăm ca pe viitor asemenea proiecte să aibă o prezenţă cât mai mare în sistemul educaţional instituționalizat, dar şi în educaţia culturală a oricărui copil.

loading...