Ministerul Dezvoltarii blocheaza proiecte europene de 25 de milioane de euro in Oradea. Primaria le va finaliza pe cont propriu
Stiri Oradea

Ministerul Dezvoltarii blocheaza proiecte europene de 25 de milioane de euro in Oradea. Primaria le va finaliza pe cont propriu

Primăria Oradea va finanța din bugetul local o parte a proiectelor depuse și aprobate pentru finanțare europeană, dar care au rămas fără fonduri în urma limitării de către Autoritatea de Management a supracontractării la 100%. Aceste proiecte se referă la modernizarea parcului de tramvaie, reabilitarea bulevardului Nufărul-Cantemir, realizarea centrelor de cartier și a unor noi parcuri, în cartierul Grigorescu, strada Ion Bogdan și Soarelui.

Primarul Ilie Bolojan a explicat modul de derulare a proiectelor pe fonduri europene în cadrul conferinței de presă de marți, 20 august 2019, având în vedere măsura de limitare a supracontractării care a fost adoptată de Autoritatea de Management la începutul lunii iunie a  acestui an.

Măsura adoptată de Autoritatea de Management ne afectează în mod direct, pentru că, practic, proiectele pe care le-am depus, pe care le-am și câștigat și care deja au fost aprobate, nu se mai finanțează din fonduri europene, dacă procentul de încadrare în alocarea apelului de proiecte pe municipiu reședință de județ depășește 100%”, a precizat primarul Ilie Bolojan.

Impactul acestei măsuri este evident asupra a două categorii de proiecte: proiectele pe mobilitate urbană și proiectele pe regenerare urbană, adică  cele care se referă la amenajare de spații verzi pe terenuri degradate din municipiul Oradea.

Primăria Oradea își asumă finanțarea proiectului pe mobilitate urbană, rămase fără finanțare europeană

Din proiectele depuse de municipalitate pe axa de mobilitate urbană, urmează să fie finanțate pe fonduri europene doar primele două, respectiv achiziția de 10 tramvaie într-o primă etapă și a încă 10 tramvaie în etapa a doua. În ceea ce privește centrele de cartier (Magnoliei, Cazaban, Nufărului) și reabilitarea bulevardului Nufărul-Cantemir, acestea urmează să fie realizate din bugetul local, ca urmare a limitării supracontractării decisă de Autoritatea de Management, ulterior depunerii și aprobării acestor proiecte. „Această intervenție a Autorității de Management o considerăm una anormală, pentru că ne-au permis să depunem 200% și e incorect ca după ce am câștigat proiectele să se vină cu această modificare. În această situație aveam următoarele posibilități: să nu mai facem nimic, să renunțăm la 10 tramvaie și să introducem alte proiecte, ceea ce ar fi generat complicații majore pentru că deja am semnat contractele pentru tramvaie, am făcut plăți, iar fabrica le-a pus deja în lucru. A treia variantă pe care o vom pune în practică este să ne asumăm riscul, să semnăm aceste contracte în continuare, mergând pe niște cofinanțări din partea municipiului de aproape 100%. Prin urmare, am luat decizia să realizăm aceste proiecte din bugetele locale”, a explicat primarul Ilie Bolojan. El a subliniat și faptul că există posibilitatea să se constate peste o jumătate de an sau un an că din nou nu suntem în stare la nivel național să cheltuim banii europeni alocați și atunci, având aceste proiecte declarate câștigătoare, să ni se aloce finanțările pentru acoperirea lor.

Centrele de cartier, reabilitarea B-dului Nufărul – Cantemir  vor fi  finanțate tot de Primăria Oradea

Celalalte proiecte, respectiv proiectul ”Mobilitate policentrică în Municipiul Oradea – coridor Magnolia, Cazaban, Nufărului” (viitoarele centre de cartier ale orașului) și proiectul ”Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul – Cantemir” (reabilitarea integrală a B-dului Nufărul de la intrarea în oraș până la Blocul Cicero , acolo unde acest proiect se racordează la pasajul subteran care urmează să fie realizat anul viitor) fiind direct afectate de măsura de limitare a supracontractării adoptată de Autoritatea de Management, vor fi finanțate tot din bugetul local.

În ceea ce privește B-dul Nufărul – Cantemir, în afară de reabilitarea bulevardului, pe partea carosabilă a trotuarelor, a liniei de tramvai, zona stâlpilor se va realiza și o pistă pentru bicicliști, dar și alei pietonale. Această lucrare va presupune dezafectarea locurilor de parcare situate în dreapta liniei de tramvai, la ieșirea din oraș către Băile Felix și relocarea acestor spații de parcare în spatele blocurilor. Pentru realizarea acestei investiții se vor derula proceduri de expropriere în două etape: etapa I (tronsonul 2 și 4) – în septembrie 2020, etapa II (tronsonul 1 și 3) – vara anului 2021. Harta cu tronsoanele afectate de exproprieri poate fi vizualizată în atașament.

Primarul Ilie Bolojan a explicat modul de derulare a lucrărilor: ”Planificarea lucrărilor pe B-dul Nufărul se va face după următorul grafic: proiectul tehnic va fi gata la finalul lunii octombrie, apoi se va demara procedura de licitație și din primăvara anului viitor vom putea începe efectiv lucrările, care sunt estimate să dureze un an și jumătate. Prin urmare, până la finalul anului 2021, tot bulevardul ar urma să fie reabilitat, inclusiv zonele laterale ale bulevardului”.

Coridorul verde de pe Barcăului și cel din str. Coriolan Pop sunt finanțate din fonduri europene

Cel de-al doilea pachet de proiecte afectate de măsura Autorității de Management sunt cele pe Axa 4.2 de Regenerare Urbană, axă prin care se realizează cca 10 ha de parcuri noi în Oradea.

Primele două proiecte, respectiv ”Coridorul verde din str. Barcăului”, unde se amenajează 3,8 ha de teren și unde lucrările efective vor începe luna viitoare și proiectul ”Amenajare coridor verde din str. Coriolan Pop din Cartierul Veteranilor”, unde este vorba de o suprafață de aproape 1 ha de teren, se realizează pe finanțare europeană.

De menționat că coridorul verde de pe str. Coriolan Pop, aflat în imediata vecinătate a Blocurilor ANL construite la ieșirea din Oradea, pe partea dreaptă, după Pârâul Peța, va asigura zona verde atât pentru Cartierul Veteranilor, cât și pentru locuitorii blocurilor ANL, dar și pentru zona de blocuri dintre str. H. Ibsen și Pârâul Peța. Contractul de finanțare este deja semnat și se estimează că până în această toamnă vor începe lucrările.

Primăria dorește ca până în primăvara anului viitor cele două parcuri, care însumează împreună o suprafață de cca 5 ha, să fie finalizate.

Primăria Oradea va suporta o cofinanțare de 70% pentru realizarea parcurilor din Grigorescu, Ion Bogdan și Soarelui

Celelalte proiecte pe regenerare urbană nu au mai putut fi semnate pentru că atingeau limita de 100%. Este vorba de proiectul ”Revitalizarea urbană la nivelul Municipiului Oradea – etapa II (Coridor verde din str. Ion Bogdan, Coridor verde din str. Aurel Covaci în Cartierul Soarelui și Coridor verde în Cartierul Grigorescu).

În această situație, soluția pe care o avea municipalitatea era de a nu mai derula nici un proiect sau de a-și asuma cofinanțarea într-o cotă mai mare.

Astfel, următoarele trei parcuri cu o suprafață cumulată de cca 5 ha: Parcul din zona Grigorescu – Ciheiului, cel din zona str. Ion Bogdan – lângă Apele Române (pe un teren în curs de preluare de la Ministerul Agriculturii) și parcul din zona str. Soarelui pe amplasamentul fostei cărămidării vor fi finanțate din bugetul Primăriei Oradea, care va suporta o cofinanțare de 70% , diferența rămânând de la sumele eligibile pe proiectele europene.

Prin urmare, din cei 21 milioane de lei care reprezintă costurile finanțării acestor 5 ha de parcuri, aproximativ 17 milioane de lei va fi cofinanțarea asigurată de Municipiul Oradea, diferența fiind din fonduri UE. Estimăm și aici că, în partea a doua acestui an sau cel mai târziu anul viitor, se va constata că nu se face absorbția de fonduri estimată și acești bani ne vor fi returnați”, a încheiat primarul Ilie Bolojan

Până în această toamnă, proiectele tehnice urmează să fie finalizate, urmând ca lucrările efective să poată începe fie în această toamnă, fie în primăvara anului viitor.

loading...