Ilie Bolojan: Drumul de legatura Oradea – Santandrei va avea un pasaj subteran pe sub calea ferata (VIDEO)
Stiri Oradea

Ilie Bolojan: Drumul de legatura Oradea – Santandrei va avea un pasaj subteran pe sub calea ferata (VIDEO)

Duminică, 16 decembrie 2018, s-a deschis circulația rutieră pe drumul de legătură între centura municipiului Oradea (strada Cazaban) și comuna Sîntandrei (strada Râturi), ca urmare a finalizării lucrărilor la partea carosabilă (structura rutieră, marcaje și semnalizare). La conferința de presă organizată cu acest prilej au fost prezenți primarul Oradiei, Ilie Bolojan, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiș și primarul comunei Sîntandrei, Ioan Mărcuș.

Pentru comuna Sîntandrei este un lucru foarte benefic, având în vedere ceea ce s-a întâmplat din punct de vedere urbanistic în ultimii ani, ceea ce a dus la creșterea populației în comuna Sîntandrei și în comunele învecinate. Va fi o alternativă la drumul județean 797, deocamdată pentru traficul uşor. Cu siguranță nu se rezolvă definitiv această problemă, dar avem în viitor și alte proiecte pentru rezolvarea accesului către municipiul Oradea. Mulțumesc domnului primar Ilie Bolojan pentru încrederea pe care a avut-o și am demarat împreună un protocol în urma căruia acest drum a putut fi realizat. Lucarea a fost executată din fonduri locale, din bugetul local. Este un drum de 1,6 km pe teritoriul comunei Sîntandrei, cu pistă de biciclete, cu iluminat public și acest pod de legătură între Sîntandrei și Oradea”, a spus Ioan Mărcuș, primarul comunei Sîntandrei.

Acordul de asociere între Primăria Oradea și Primăria Sîntandrei în vederea realizării drumului de legătură Oradea – Sîntandrei a fost semnat la data de 18 septembrie 2017, proiectarea și  execuția acestuia fiind delegată Zonei Metropolitane Oradea (ZMO).

În calitate de autoritate contractantă, dorim să le mulțumim celor două unități administrativ-teritoriale, respectiv municipiul Oradea și comuna Sîntandrei, pentru încrederea pe care ne-au dat-o pentru a realiza acest proiect. La nivel de țară, din perspectiva managementului public, este primul proiect de infrastructură publică-conectivitate rutieră executat de către o asociație de tip zonă metropolitană în România. Din perspectiva implementării contractului termenul de finalizare, deși era prevăzut pe 14 februarie 2019, constructorul în cooperare cu partea de proiectare a reușit să finalizeze această lucrare mult mai devreme. Doresc să le mulțumesc pe această cale. Din perspectiva viitoarelor proiecte, ca și o oportunitate de colaborare în viitor și pentru ceilalți membri ai zonei metropolitane, doresc să le mulțumesc tuturor pentru susținerea pe care ne-au acordat-o”, a spus Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea.

Traseul drumului de legătură pornește din intersecția giratorie dintre drumul de centură al municipiului Oradea cu străzile Cazaban și Corneliu Baba din cartierul Ioșia Nord, până la o stradă modernizată situată în partea de nord-est a localității Sîntandrei – strada Râturi.

Lungimea totală a drumului de legătură propus este de 3.499,90 m (din care 1.599,82 m pe teritoriul UAT Sântandrei și 1.900,08 m pe teritoriul UAT Oradea), având o lățime de 2×3,5 m, la care se adaugă șanțuri, podețe, iluminatul public și o pistă de biciclete cu o lățime de 3 m pe toată lungimea drumului, integrată în profilul transversal al străzii. Lucrările cuprind și un pod oblic de 75 de grade peste pârâul Peța (șanț Anticar) având o deschidere de 20,3 m și o lungime totală de 28,6 m.

Aș vrea să mulțumesc constructorilor și proiectanților pentru că au finalizat înainte de termen această lucrare. Va fi o legătură nouă între Oradea și Sîntandrei în primul rând, dar și între Oradea și această zonă, pentru că așa cum v-a spus domnul primar Mărcuș, urmează o altă etapă a acestui proiect. Pe teritoriul municipiului Oradea lucrăm la un pasaj rutier care să subtraverseze calea ferată și centura municipiului Oradea, sau cu acces direct de pe strada Meșteșugarilor, sau de pe Cazaban. Urmează ca până în primăvară, proiectanții să ne spună care este soluția optimă și ne propunem să începem aceste lucrări la pasajul subteran în 2020. Asta va asigura o traversare mult mai bună a șoselei de centură și un acces important către această zonă, zona din spatele Gării Ioșia, care se va dezvolta foarte mult în anii următori, având în vedere și viitorul traseu al legăturii dintre municipiul Oradea și Zona Metropolitană. De asemenea, am discutat cu domnul primar și dânșii vor realiza documentația pentru centura Sîntandreiului, care să permită celor care vin de exemplu din zona Toboliu, din zona Giriș, să treacă spre Oradea fără să mai traverseze localitatea Sîntandrei, aglomerând foarte mult circulația pe axa principală. Această lucrare va intra efectiv să se execute deodată cu pasajul subteran care va traversa calea ferată și centura și, sperăm noi, că sau vom finanța aceste lucrări din axele viitoare care vor permite finanțarea drumurilor din municipiile reședință de județ către zonele metropolitane, sau dacă nu, am căzut de acord asupra unei finanțări din bugetele locale, în așa fel încât aceste proiecte să fie realizate”, a explicat primarul Oradiei, Ilie Bolojan.

Construcția drumului de legătură între centura municipiului Oradea (strada Cazaban) și comuna Sîntandrei (strada Râturi) urmărește decongestionarea, respectiv fluidizarea traficului la trecere la nivel de cale ferată Arad-Oradea, sporirea capacităţii de circulaţie prin mărirea fluenţei traficului, reducerea timpului de transport prin mărirea vitezelor de circulație și eliminarea strangulărilor din fluxul de trafic, mărirea siguranței circulației, reducerea numărului de accidente și îmbunătățirea mediului din municipiu prin reducerea noxelor și a poluării sonore. De asemenea, această investiție va conduce la crearea unui mediu sănătos pentru locuitori și la realizarea unui confort pentru participanţii la trafic, atât pentru autovehicule cât și pentru pietoni.

Proiectarea a fost realizată de Sc Aquacons SRL iar lucrările de execuție au fost realizate de SC Drumuri Bihor SA, valoarea totală ridicându-se la peste 9 milioane de lei.

Sper că în anii următori, împreună cu celelalte primării, vom realiza şi celelalte proiecte. Primul este cel cu Oșorheiul, care ar trebui să se termine în toamna anului viitor, urmează proiectul cu Paleul și, împreună cu ceilalți colegi din Zona Metropolitană, sper să extindem aceste proiecte de conectare mai bună a orașului la localitățile din Zona Metropolitană”, a adăugat primarul Ilie Bolojan.

Noul drum se va intersecta cu girația viitorului drum de legătură de la centura Oradiei la autostrada Transilvania și se va lega cu viitoarea centură a comunei Sîntandrei. Totodată, noul drum impune și o reorganizare a accesului în orele de vârf în zona trecerii de cale ferată Cazaban (pasaje subterane) și prelungirea pistei de biciclete spre malul stâng al Crișului Repede.

loading...