Dr. Gheorghe Carp, managerul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea şi coordonatorul tuturor spitalelor din județ împreună cu directorul APTOR, Mihai Jurca, numit responsabil pentru procedura achiziției de materiale sanitare din China, au prezentat azi, 23 aprilie, detalii privind achiziţiile făcute pentru spitalele din Oradea și județ, precum şi situaţia pandemiei de coronavirus în judeţul Bihor.
A sosit al doilea aparat de testare
În deschidere, managerul Gheorghe Carp a mulțumit pentru buna colaborare tuturor instituțiilor implicate în această criză: Poliției de Frontieră, Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Poliției Județene și tuturor celorlalte instituții care au luat măsuri pentru buna gestionare a situației de criză și totodată, a prezentat situația pandemiei de coronavirus în județul Bihor.
”În județul Bihor avem 370 de pacienți pozitivi, dar asta nu trebuie interpretat alarmist, pentru că sunt testați și cei din centrele de carantină, tocmai din dorinţa de a proteja populația județului de orice contaminare. La Spitalul Municipal avem 141 de pacienți internați la o capacitate a spitalului de 450 de paturi. La Terapie Intensivă, din 35 de paturi sunt ocupate aproximativ 15, dar avem posibilitatea să suplimentăm oricând paturile de terapie intensivă. O veste de ultimă oră este că astăzi s-au achiziționat încă 4 ventilatoare. Chiar azi a sosit al doilea PCR. Mâine se va trece la instructajul personalului și probabil de mâine seară capacitatea de testare a orașului va crește la peste 450/zi. Din data de 23 martie, de când avem primul aparat de testare, s-a făcut un număr de 4000 de teste. În ceea ce privește mortalitatea în județul Bihor, aceasta este de sub 2% din totalul celor infectați și internați, asta și datorită profesionalismului celor care se ocupă de aceste cazuri. De menționat că la Spitalul Județean toți pacienții care se internează sunt testați cu PCR-ul tot pentru a evita răspândirea coronavirusului și pentru a ne proteja medicii și pacienții”, a precizat Gheorghe Carp.
În ceea ce privește achiziția de materiale sanitare, imediat după decretarea stării de urgență în România, spitalele din Oradea au realizat o analiză a stocurilor de materiale sanitare de protecție, precum și a potențialilor furnizori, a prețurilor de achiziție și a termenelor de livrare în contextul pandemiei COVID 19.
Concluziile acestei analize au fost:
- Stocurile de materiale de protecție ale spitalelor erau suficiente pentru câteva săptămâni în condiții normale, dar insuficiente pentru situația creșterii numărului de cazuri;
- Furnizorii care livrau constant materiale medicale nu mai asigurau cantitățile la termenele convenite, iar prețurile explodaseră. Întrucât peste 95% din materialele de protecție oferite înainte de criza sanitară proveneau din China, iar lanțurile de producție și transport a acestor materiale s-au blocat, pericolul de blocaj era evident;
- Nu existau furnizori în România care să ofere cantități suficiente la prețuri rezonabile pentru nevoile spitalelor;
- Exista un risc ridicat ca în condițiile creșterii numărului de cazuri, personalul din prima linie să nu mai aibă materiale de protecție.
În această situație, Primăria Oradea și Spitalul Județean au luat decizia să facă o achiziție centralizată, care să asigure nevoile spitalelor pentru cel puțin 2 luni de zile. Deoarece situația era generală la nivelul județului Bihor, iar comitetul Județean pentru situații de urgență a numit o coordonare unică pentru toate spitalele din județ, s-a luat decizia să se facă achiziția pentru toate spitalele din Bihor.
Astfel, Mihai Jurca, directorul APTOR a fost desemnat coordonator al achiziției materialelor sanitare din China.
Materialele sanitare din China au certificat de conformitate european
Responsabil cu achiziția acestor materialelor sanitare, Mihai Jurca a precizat: ”Inițial am realizat un studiu de piață în care am urmărit trei factori foarte importanți: costul materialelor, termenul de livrare al lor și termenul de plată. În acest proces ne-am bazat pe expertiza, contactele și know-how-ul unor companii multinaționale din Oradea. Totodată, am solicitat ca toate materialele să aibă certificat de conformitate european, toate materialele să fie inspectate încă din fabrică și totodată înainte de toate acestea am solicitat mostre pentru a putea fi evaluate de corpul medical orădean”.
Măsurile luate au presupus următoarele etape :
- Demararea procesului de găsire și selecție a unor potențiali furnizori de echipamente de protecție din China. S-au centralizat nevoile spitalelor din județul Bihor realizându-se o listă de materiale cu specificațiile tehnice aferente.
- S-au identificat potențiali furnizori pe baza datelor asigurate de companii din Oradea care aveau unități de producție sau parteneri în China.
- După analiza ofertelor s-a identificat compania care garanta livrarea în timpul cel mai scurt a întregii cantități de materiale, avea cele mai bune prețuri și nu a solicitat plată integrală în avans.
Astfel, furnizorul selectat a fost: JIANGSU HUBAO IMP & EXP CO. LTD, 295 HUAYANG ROAD CHEHE TOWN YANGZHOU JIANGSU CHINA. Pentru a garanta calitatea produselor, Primăria Oradea a solicitat inspecția materialelor în fabrică printr-o companie specializată în astfel de proceduri și transmiterea unor mostre din fiecare tip de echipament pentru ca acestea să fie verificate de corpul medical din spitalul județean și de asemenea certificate de conformitate CE pentru acestea. După ce mostrele au ajuns la Oradea prin serviciul de curierat rapid DHL Express și s-au dovedit conforme, s-a confirmat comanda de materiale.
Valoarea totală a produselor este de 3.322.907,89 USD.
Toate materialele de protecție importate de autorități publice pentru combaterea pandemiei de COVID 19 sunt scutite de taxe vamale și TVA prin decizia CE 2020/491 din 3 aprilie 2020.
La valoarea totală a produselor se adaugă cheltuieli cu transportul, manipulare terminale cargo, taxe comisionar vamal, inspecție tehnică China în valoare totală de 712,432 USD. Luând în calcul aceste costuri, valoarea costului de transport este de 21,44% din valoarea totală a produselor. În această perioadă costurile de transport ar fi fost mult mai mari, dar am beneficiat de sprijinul transportatorilor, lucru care a redus costurile.
”În final, dorim să mulțumim companiilor care ne-au susținut în derularea acestui import de echipamente medicale, transportatorilor, companiilor și persoanelor fizice care au donat bani spitalelor, au oferit materiale sau suport în diverse forme și nu în ultimul rând personalului aflat în prima linie care a depus toate eforturile necesare ca în Bihor să nu avem probleme deosebite”, a încheiat Mihai Jurca.
Toate donațiile pentru spitale din partea companiilor și persoanelor fizice și situația plăților efectuate din donații sunt publicate zilnic pe site-ul Spitalului Județean și pe site-ul Primăriei Oradea www.oradea.ro, la secțiunea Donații spitale.
Materialele achiziționate conform facturii pot fi vizualizate în atașament, la fel și costul materialelor de protecție aduse în Oradea (inclusiv transportul), dar și certificatele de conformitate.
Costul materialelor de protectie Materiale achizitionateNe găsiți și pe Google News