Creșterea popularității Realității Virtuale în educația din România
Diverse

Creșterea popularității Realității Virtuale în educația din România

Realitatea Virtuală este o tehnologie care a început să atragă atenția utilizatorilor din întreaga lume după anul 2010, dispozitivele VR fiind folosite într-o varietate de domenii. De exemplu, cazinourile online, precum https://icecasino58.com/ro, au început să oferă sloturi și jocuri de masă VR, iar în ultimii ani, conceptul Metavers reprezintă una dintre realitățile digitale în care Realitatea Virtuală va fi folosită din plin.

De asemenea, educația, sectorul medical și programele de antrenament din diverse domenii (zboruri spațiale, tehnică militară, etc) se numără printre cele mai active sectoare în care este folosită Realitatea Virtuală. Deși se află la început, conform Statista, piața educației digitale de tip Metavers se cifrează la o valoare de 6.3 milioane de dolari în 2024.

În comparație cu ceea ce se întâmplă însă în alte țări, precum SUA, unde valoarea este de 1 miliard de dolari, România este încă departe. În 2024, rata de penetrare a utilizatorilor este de 0.6%, numai că, în următorii șase ani, rata va crește până la 2.3%. România este o piață emergenta, în condițiile în care instituțiile de învățământ și companiile care activează în domeniul educației, deși aflate în faza de pionierat, sunt dornice să folosească tehnologii inovative precum Realitatea Virtuală.

Cum își găsește aplicabilitatea Realitatea Virtuală în educația românească?

Îmbunătățirea calității procesului de învățământ presupune adaptarea la necesitățile reale ale cursanților, care își doresc să aibă parte de experimente imersive, care nu pot fi replicate în realitatea imediată prin intermediul modalităților tradiționale de predare. De exemplu, tehnologia VR își găsește aplicabilitatea la cursurile de astonomie, anatomie, istorie și geografie.

Realitatea Virtuală le oferă cursanților vaste posibilități de interacțiune în comparație cu ceea ce se întâmplă într-o clasă tradițională de cursuri. Mai mult decât atât, această tehnologie înseamnă crearea unor cursuri cu implicare activă din partea cursanților, aceștia având posibilitatea de a învăța prin observație, o variantă de studiu mult mai benefică decât cea prin lecturare.

Pe lângă nivelul ridicat de observație față de metodele clasice de predare, Realitatea Virtuală le permite utilizatorilor să creeze simulări virtuale, în care cursanții să exerseze diverse sarcini într-un mediu în care sunt eliminate toate riscurile de accidentare sau de eșec. Utilizarea dispozitivelor VR în educație echivalează cu o creștere a eficienței de învățare de 76% față de metodele tradiționale de predare.

Cursanții își însușesc informațiile furnizate în cadrul acestor sesiuni de simulare virtuală de patru ori mai repede decât în timpul orelor cu predare standard. La nivel global, în următorii patru ani se așteaptă ca vânzarea de căști VR să crească cu 5.5 milioane, o creștere semnificativă de 25.28% pentru acest sector. Piața globală de educație VR va crește de la 4.40 miliarde de dolari până la 28.79 miliarde de dolari în următorii șase ani, până în 2030.

De ce sunt benefice cursurile în care se utilizează dispozitive VR?

Pe lângă îmbunătățirea capacității de învățare, au mai fost identificate și alte avantaje care decurg din folosirea Realității Virtuale în domeniul educației. De exemplu, 95% dintre cei care folosesc dispozitive dotate cu o astfel de tehnologie se simt mai bine pregătiți pentru ceea ce se întâmplă în mediul real.

Mai mult decât atât, încrederea în sine crește, pentru că este stimulată capacitatea de învățare rapidă. În comparație cu metodele clasice de predare, învățarea cu ajutorul tehnologiei VR creștere încrederea cursanților cu 40%. Totodată, nivelul de conectare este mai intens din punct de vedere emoțional, de 3.75 ori mai intens în raport cu predarea clasică.

Experiența de învățare prin intermediul tehnologiei de Realitate Virtuală reduce și distragerea de la curs; simularea virtuală este atât de captivantă, încât nu există loc de distragere, cursanții fiind de 1.5 ori mai atenți față de orele de clasă obișnuite, conform PwC. Prin urmare, rezultatele obținute de către cursanți sunt mai bune, iar memorarea informațiilor este mai eficientă și cu un impact mai bun decât metodele tradiționale.

Care sunt limitările învățării cu ajutorul dispozitivelor VR?

Principala provocare a implementării acestui tip de învățare pe scară largă în sistemul educațional românesc este reprezentată de costurile echipamentelor VR, care sunt destul de mari. Fără suport din partea statului, integrarea învățării cu ajutorul Realității Virtuale nu rămâne decât un proiect cu potențial și nimic mai mult. De asemenea, problemele de ordin tehnic pot reprezenta o altă provocare pentru utilizarea dispozitivelor VR.

Printre aceste probleme se numără cele legate de compatibilitate și de latență. Nu în ultimul rând, lipsa conținutului și aplicațiilor destinate folosirii acestei tehnologii constituie o problemă. Numai că, dat fiind faptul că popularitatea dispozitivelor VR este în continuă creștere, acest lucru va atrage atenția producătorilor de software care vor crea noi aplicații și conținut dedicat.

Desigur, mai rămâne provocarea legată de deschiderea către utilizarea unei modalități moderne de învățare într-un sistem educațional în care se aplică metode tradiționale de predare. Însă, nici aceasta nu poate o problemă insurmontabilă din moment ce în ultimii ani, tehnologia a început să fie folosită din ce în ce mai des în procesul de predare din instituțiile de învățământ din România.

Ne găsiți și pe Google News