Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a susținut astăzi o conferință de presă cu privire la cele trei variante de ocolire a orașului Aleșd. Tot astăzi a fost realizată o primă analiză a celor trei trasee de către comisia tehnico-economică a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Prima variantă, propusă în anul 2010, presupune un traseu cu o lungime de 16,8 kilometri, care traversează răul Crișul Repede în sud și o zonă deluroasă și accidentată în nord. Lungimea și complexitatea lucrărilor ar urca valoarea proiectului la 102 milioane de euro cu TVA inclus, adică 6 milioane de euro/ km.
Al doilea traseu are o lungime de 6,4 km, la o valoare estimată de 27 de milioane de euro, ceea ce înseamnă 4,2 milioane de euro/km. Cea de-a treia variantă presupune un traseu de 5,9 km, realizabil la un cost de aproximativ 25 de milioane de euro.
„Azi a fost această primă analiză, s-a făcut o trecere în revistă a avantajelor și dezavantajelor a fiecăreia dintre variante. Varianta a 3-a are un preț la un sfert din cel gândit inițial pentru prima variantă din 2010 și o lungime de trei ori mai mică. Este proiectul pe care Consiliul Județean Bihor îl susține. Vorbim de exproprieri de terenuri și doar o singură clădire. Avem un acord de principiu al comisiei tehnico-economice a CNAIR. A doua variantă presupune mai multe exproprieri, pentru că intrăm în zona unor societăți comerciale și, de asemenea, înseamnă lucrări foarte mari de consolidare în albia Crișului Repede. Până în data de 12 ianuarie acest proiect va fi accesibil publicului cu toate detaliile, pentru ca cei care au observații să ni le poată transmite. Între timp, lucrăm la toate datele pentru a definitiva toate argumentele legate de o variantă sau alta, proiectanții vor fi în teren, vor începe să facă studiile topografice și celelalte studii necesare și ne propunem ca la finalul lunii ianuarie, în urma acestei consultări și a analizelor, să venim cu varianta finală care să fie aprobată atât în ședința Consiliului Județean Bihor, cât și în comisia tehnico-economică a CNAIR. În aceste condiții am putea avea până la sfârșitul lunii mai studiul de fezabilitate cu toate datele necesare pentru această centură și, odată aprobat, să demarăm procedura de proiectare și execuție a acestei centuri, inclusiv partea de exproprieri, astfel încât la finalul anului 2023, proiectul fiind cuprins în actuala perioadă de finanțare pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare), să avem o centură nouă și traficul prin Aleșd pe relația Oradea-Cluj să nu mai fie o problemă, așa cum este astăzi”, a declarat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.
Ultima variantă, cea de 5,9 kilometri, este cea recomandată de proiectant și susținută de către Consiliul Județean Bihor după ce, în urma unei analize multicriteriale, a obținut cel mai mare punctaj. Scenariul 3 este investiția cu cele mai reduse costuri, realizabilă în termenul cel mai scurt și cu cele mai mici cheltuieli de întreținere și operare. De asemenea, lucrările de execuție nu ar afectata aria protejată ROSCI0050 (Râul Crișul Repede, amonte de Oradea).
Sugestiile cu privire la cele trei trasee propuse pot fi trimise pe adresa de email sugestii@cjbihor.ro până la data de 12 ianuarie 2021.
Infrastructura, curățenia și performanța în administrați publică, priorități de la preluarea mandatului
În cadrul aceleiași conferințe de presă, Ilie Bolojan a precizat care au fost principalele direcții de la preluarea mandatului de președinte al Consiliului Județean Bihor. Noua conducere s-a axat pe realizarea proiectelor mari de infrastructură finanțate cu fonduri europene, cum sunt centurile orașelor Aleșd și Beiuș, drumul expres Oradea-Arad și drumurile din zona metropolitană Oradea. O altă prioritate a fost reducerea cheltuielilor de funcționare a Consiliului Județean Bihor și a instituțiilor subordonate.
Curățenia din județ a fost o altă direcție importantă, în prezent fiind semnate 90% din contractele dintre firmele de salubritate și populație. A fost, de asemenea, adoptat regulamentul de întreținere a acostamentelor drumurilor din județ și au fost luate măsuri pentru sancționarea celor care depozitează ilegal deșeurile.
Prin stabilirea unor standarde de cheltuieli recomandate primăriilor din județ, Consiliul Județean Bihor își propune să încurajeze performanța în administrațiile publice locale, un alt obiectiv asumat de noua conducere.
Ne găsiți și pe Google News