Casa Darvas-La Roche și-a redeschis porțile joi, 20 august 2020, după un amplu proiect de restaurare menit să îi redea frumusețea și gloria de altădată. Vila, construită în stilul Secession vienez, a fost transformată cu grijă într-o bijuterie arhitecturală impresionantă care acum găzduiește Muzeul Art Nouveau și este pregătită să își primească vizitatorii orădeni și din întreaga lume.
Muzeu Art Nouveau
Oradea, orașul inclus în rețeaua europeană Art Nouveau are de azi, deschis publicului, primul muzeu dedicat curentului Art Nouveau, din România. Sub-secție a Muzeului orașului Oradea, Muzeul Art Nouveau, este găzduit de clădirea Casei Darvas-La Roche în care se regăsesc expoziții dedicate interioarelor orădene „La Belle Époque”, proiecții de tip video mapping, dar și spații pentru ateliere de manufactură ale artiștilor locali, săli de conferință și spații pentru evenimente. Grădina casei reprezintă o oază de calm în inima orașului și un spațiu intim, potrivit pentru evenimente culturale sau private.
Mobilierul de sufragerie prezentat în cadrul expoziției a fost modelat în stilul Art Nouveau, din material de lemn de esență tare.
II.EXPOZIȚIA MUZEALĂ
Locuința „La Belle Époque”
Vila Darvas–La Roche a fost construită în perioada de ascensiune a burgheziei mici și mijlocii (comercianți, industriași, bancheri, înalți funcționari) la Oradea între 1909-1912, care formau o pătură socială dinamică, înstărită și educată. După moartea proprietarului Vilei Darvas, în 1913, imobilul a fost scos la vânzare de mai multe ori, noii proprietari fiind antreprenori, comercianți și avocați, membrii elitei orașului, dar ei au dispărut din istoria vilei, fără să fi rămas informații despre stilul lor de viață. Expoziția muzeală dedicată interioarelor orădene „La Belle Époque” reconstituie mediul ambiental burghez din Oradea. Obiectele (mobilierul, obiectele decorative, documente) prezente în cadrul expoziției au fost caracteristice locuințelor burgheze în vilele și palatele construite în stil Art Nouveau.
Mai jos sunt prezentate câteva dintre încăperile principale ale Casei Darvas – La Roche, din perspectiva amenajării muzeale și a obiceiurilor.
Sufrageria
Această sală servea și pentru primirea musafirilor mai aleși, cu ocazia unor recepții, mese festive. Mobilierul a fost realizat din lemn masiv, de esențe tari, de obicei, compus din elemente cu o tonalitate închisă, locul central fiind ocupat de masă. Mobilierul de sufragerie prezentat în cadrul expoziției a fost modelat în stilul Art Nouveau, din material de lemn de esență tare. Ornamentele pe ușile bufetului mare și ale servantei sunt de tip floral, sculptate, discret decorate, cu linii fine de aramă. Încuietorile și balamalele ușilor au fost confecționate, de asemenea, din aramă.
Salonul domnilor
Este spațiul care i se cuvenea capului familiei, locul autorității patriarhale. Este un amestec al camerei de zi și de lucru. A funcționat și ca birou al capului familiei.
Ambientul camerei bărbaților este sobru, fiind utilată cu un mobilier adecvat acestui tip de cameră: un dulap de bibliotecă cu patru uși, cele din mijloc cu sticlă venețiană încadrată în chenar de aramă, completată cu o măsuță tabacheră și o masă de joc de epocă.
În jurul unei mese rotunde este așezată o garnitură de mobilier salon, sculptat cu tapițerie verde imprimată.
Salonul doamnelor
Salonul sau camera de recepție era și locul vieții sociale, fiind mobilat cu cele mai elegante și scumpe corpuri de mobilier, având un regim special. Interiorul salonului doamnelor are un caracter eclectic. Este prezentă garnitura de salon biedermeier: o canapea cu o masă frumoasă cu picioare sculptate, cu două scaune tapițate, cu un material cu imprimeu floral.
Secretariul elegant al stăpânei este un element nelipsit din salon, este o mobilă cu intarsie de stil neo-baroc, cu un scaun de tip fotoliu.
Vitrina colțar prezintă obiecte decorative de valoare și câteva piese din suvenirurile de altă dată. În acest ambient se mai găsește o măsuță în stil Art Nouveau, cu oglinzi laterale și cu un ceas în partea centrală.
Dormitorul
Aceasta a fost încăperea care s-a modificat cel mai puțin de-a lungul timpului, funcția și structura ei nu s-a schimbat din secolul al XIX-lea, fiind exprimarea ethosului burghez.
Spațiul destinat somnului, conviețuirii soților, ferit de străini și de majoritatea membrilor familiei, a fost locul unde numai slujnica putea să pășească, pentru a face ordine și curățenie.
Mobilierul de dormitor este o moștenire a ultimului proprietar.
Este un mobilier de stil neo baroc-rococo, caracterizat prin asimetrie. Un stil plăcut, cu multe ornamente, linii curbe, modele asimetrice şi aurite, patinat în tonuri fine. Bogat decorat cu frunze de acant, scoică, flori, heruvimi.
Camera servitoarei
Sfera servitorilor sau angajaților a fost organizată într-o aripă separată a locuinței. Mobilierul de bază în camera servitoarei a fost patul și dulapul pentru haine. De obicei, erau două paturi vopsite în galben sau lustruite, pentru slujnică și bucătăreasă.
Îndatoririle servitoarei au fost multiple. În unele cazuri era și croitoreasa din casă, mai ales în urma apariției mașinii de cusut tip „Singer”, sau camera ei a fost folosită și de croitoreasa care venea regulat la stăpâna casei.
Povestea nasturelui
Nasturele este o piesă de vestimentație care are forme diferite și este confecționată din diferite materiale: din os, corn, lemn, metal sau cochilii de scoică, piele, coarne de cerb, ceramică, perle sau combinații ale acestora și textile, apoi din plastic, unele fiind mici opere de artă.
Nasturele este un element decorativ, accesoriu al îmbrăcămintei și este folosit în vestimentație de mii de ani. La început a fost considerat un accesoriu scump al aristocrației nobiliare, fiind considerat un simbol al statutului social.
Perioadele modei s-au reflectat și în nasturi, fiind create piese vestimentare cu altă înfățișare. În secolul al XVI-lea designul vestimentar pretinde confecționarea nasturilor în cantități mai mari, astfel formându-se breasla năsturarilor și pasmanteriilor.
Acest accesoriu mărunt este folosit de casele de modă, de industria de confecție și de atelierele de croitorie. Lângă producția marilor ateliere au supraviețuit și micile ateliere de confecționat nasturi.
Nasturii confecționați de micii meseriași au fost vânduți la magazinele mici, dar cu servicii diversificate, începând de la repararea pălăriilor și cravatelor până la remaiat ciorapi.
Partener al Muzeului Orașului Oradea, privind amenajarea muzeala este Muzeul Național Peleș.
Ornamentele pe ușile bufetului mare și ale servantei sunt de tip floral sculptate, discret decorate, cu în linii fine de aramă. Încuietorile și balamalele ușilor au fost confecționate din aramă.
Mobilierul de sufragerie prezentat în cadrul expoziției a fost modelat în stilul Art Nouveau, din material de lemn de esență tare.
- Expoziția Visul Copilului (video mapping 270 de grade) și panou interactiv
Camera copilului situată la etajul I al vilei este transformată într-o lume imaginară a visului, în care elementele reale se îmbină cu fantasticul, cu ajutorul tehnologiei de tip video mapping. Acest tip de atracție nu se găsește momentan în nici un alt muzeu de pe teritoriul țării.
Animația urmărește etapele unui vis, de la lăsarea nopții până la următorul răsărit. Capitolele poveștii sunt: Răsăritul, Perdeaua de stele, Zborul jucăriilor, Tablouri din trecut, Grădina magică, Pe fundul oceanului, Jocul umbrelor, Întoarcerea la răsărit. Programul durează 10 minute, iar accesul este permis pentru maxim 5 persoane în același timp.
Panoul de interactiv este situat în camera de așteptare care atunci când este atins, declanșează o serie de animații video care augmentează zonele respective într-un mod inedit. Prin intermediul lui vizitatorii sunt introduși în povestea casei.
III. Experiența vizitatorului
Vizitatorii pot descoperi povestea Casei Darvas – La Roche prin intermediul unor tablete. Povestea fiecărei încăperi este descrisă în trei limbi: română̆, engleză și maghiară.
Amenajarea muzeală a fost gândită special pentru a le oferi vizitatorilor posibilitatea de a experimenta fiecare colț al muzeului, prin activități diverse: de la fotografierea în camerele expoziționale în diferite ipostaze, servirea cafelei, relaxarea pe canapelele din saloane și până la probarea unor accesorii de epocă.
Muzeul pune la dispoziție și un spațiu special amenajat pentru primirea vizitatorilor, dotat cu locuri de așteptare, shop de suveniruri și corner foto.
- Expoziții temporare
Moda în epocă
Este o expoziție temporară, curator – Iulia Gorneanu, ce prezintă moda de epoca „la Belle Epoque”, perioadă de o mare efervescență artistică, în care moda a avut meritul ei: decolteuri largi, multă dantelă, rochii lungi, talie încorsetată, pălării complicate, pieptănături elaborate, accesorii elegante și rafinate.
Muzeul parfumului
Muzeul parfumului adună o colecție impresionantă de peste 20.000 sticle. Printre care parfumul preferat al Reginei Maria, sticle din cristal Baccarat vechi de aproape un secol, parfumuri românești sau ediții limitate ale celor mai iubite și apreciate esențe.
Expoziție realizată de Beautik Haute Parfumerie.
- Programul muzeului
Muzeul Art Nouveau este deschis de Marți până Duminică (cu excepția sărbătorilor legale).
În perioada 1 aprilie – 31 octombrie, muzeul este deschis între orele 10:00 – 18:00 (ultima intrare la ora 17:00) iar în perioada 1 noiembrie – 31 martie, muzeul este deschis între orele 09:00 – 17:00 (ultima intrare la ora 16:00).
Programul proiecțiilor de tip video-mapping este de 10 minute, accesul la el se face pentru maxim 5 persoane.
Datorită spațiului limitat și pentru prevenirea răspândirii virusului SARS-COV-2, intrarea în Casa Darvas-La Roche se face din oră în oră (la oră fixă), vizitele având o durată de 45 minute. Vizitarea etajului se realizează cu distanțare socială, fiind permis accesul a maxim 15 persoane în același timp.
Ştirile InfoOradea sunt şi pe Facebook sau pe Google News |