Program informatic pilot pentru administrarea transparentă a asociaţiilor de proprietari
Stiri Oradea

Program informatic pilot pentru administrarea transparentă a asociaţiilor de proprietari

Viceprimarul Mircea Mălan a susţinut  ieri, 10 noiembrie 2016, o conferinţă de presă cu privire la implementarea în Oradea a unui proiect unic în România: un proiect informatic pilot, care va monitoriza cheltuirea banilor de căre asociaţiile de proprietari din Oradea, dând posibilitatea cetăţeanului să vadă în orice moment situaţia financiară la zi a asociaţiei din care face parte.

Prin acest proiect se doreşte îmbunătăţirea relaţiilor dintre orădenii care locuiesc la bloc, conducerea proprie a asociaţiilor de proprietari, Primăria Oradea  şi furnizorii de servicii publice, în special Termoficare Oradea, RER, Compania de Apă, Poliţia Locală.

În deschiderea conferinţei de presă, viceprimarul Mircea Mălan a vorbit despre cum s-a născut ideea acestui proiect: ”Am lucrat la acest proiect cu zeci de preşedinţi şi administratori de blocuri din Oradea. Ideea acestui proiect vine din viaţa reală, de la realitatea pe care o trăiesc, zi de zi, foarte mulţi orădeni. Este vorba de orădenii care locuiesc într-un condomeniu la bloc sau în una dintre casele colective din zona centrală a oraşului. Am luat act de această realitate, în mod nemijlocit, cu prilejul sutelor de întâlniri publice, din numeroasele discuţii particulare cu orădenii, dar şi în urma unei analize a Compartimentului îndrumare şi control asociaţii de proprietari din cadrul Primăriei Oradea. O componentă importantă a  acestei realităţi complexe este reprezentată de faptele de delapidare pe care le săvârşesc unii dintre administratorii şi preşedinţii asociaţiilor de proprietari. În ultimii ani s-au întâmplat 17 astfel de cazuri, cu un prejudiciu ce depăşeşte 2,3 milioane de lei”.

Cauzele acestor realităţi negative sunt multiple. Pe de o parte, orădenii îşi plătesc datoriile către asociaţia de proprietari, dar nu se mai interesează ce se întâmplă apoi cu banii lor. O altă cauză e reacţia tardivă pe care au avut-o până în urmă cu câţiva ani furnizorii de servicii publice cu privire la acumularea de datorii de către unele asociaţii. O a treia cauză e lipsa unui program informatic uşor de accesat de către orice orădean, care să-i permită acestuia vizualizarea cheltuirii banilor de către asociaţia din care face parte.

Situaţia financiară a asociaţiei, la vedere

”În aceste condiţii, am decis să achiziţionăm un program informatic, unic în România, pe care îl vom pune gratuit la dispoziţia tuturor asociaţiilor de proprietari din Oradea. Un astfel de program va oferi o transparenţă totală, dar va determina şi o creştere a responsabilităţii tuturor celor implicaţi, o implicare mai hotărâtă a orădenilor în ceea ce priveşte problemele asociaţiei de proprietari şi proiectele oraşului nostru. Un astfel de program debitează automat împărţirea cheltuielilor pe fiecare apartament în parte, ceea ce înseamnă că va exista un mod unitar de calcul la nivelul întregului oraş şi nu vor mai exista nemulţumirile care există azi. De asemenea, facturile pe care le vor emite furnizorii de servicii publice vor fi încărcate automat în acest program, astfel încât orădeanul va şti în fiecare moment când s-a emis factura, care este valoarea acestei facturi, care este data scadenţei şi mai ales momentul în care ea se plăteşte”, a spus viceprimarul Mircea Mălan.

Pentru orădenii care nu utilizează calculatorul, dar care vor să cunoască anumite realităţi din cadrul asociaţiei de proprietari din care fac parte, aceştia vor putea veni la Primăria Oradea, unde un funcţionar le va lista situaţia financiară la zi a asociaţiei din care fac parte.

Tot în cadrul acestui program informatic, cetăţenii vor putea face sesizări sau propuneri pe e-mail sau prin SMS. La rândul său, instituţia Primăriei Oradea le va putea transmite mesaje pe telefon sau pe e-mail cu privire la problemele de interes, cum ar fi izolarea termică a blocurilor sau lucrările de reabilitare a sistemului centralizat de termoficare.

Termoficare Oradea sau Compania de Apă vor putea trimite mesaje aplicat, adică doar orădenilor afectaţi de anumite lucrări. De asemenea, ar exista posibilitatea în cadrul acestui program informatic ca orădenii să îşi plătească întreţinerea online. Programul va da posibilitatea să se ţină electronic şi o carte a imobilului, cu situaţia reală a proprietarilor de-a lungul timpului, pentru a şti cine e proprietar şi cine e chiriaş, pentru că în funcţie de această calitate se nasc şi anumite obligaţii.

Sistem testat pe 1000 de apartamente

Primăria Oradea doreşte să definitiveze acest program informatic în următoarele cca 6 luni. Pentru aceasta se vor organiza întâlniri în toate cartierele oraşului cu orădenii care doresc să participe

De menţionat că Primăria Oradea va primi acest program informatic gratuit pentru 1000 de apartamente, pentru a fi testat. În perioada imediat următoare se vor stabili un număr de blocuri din fiecare cartier al oraşului, iar în acest program pilot vor fi incluse şi blocurile care au trecut prin realitatea nefastă a fenomenului delapidării.

Dacă programul se va dovedi unul valid se va trece la următoarea etapă, respectiv achiziţia publică a unui program informatic pentru toate blocurile de locuinţe. ”Urmează ca în următoarele 6 luni să vedem cum funcţionează acest program în cadrul celor 1000 de apartamente, iar în paralel să ne întâlnim cu cât mai mulţi orădeni, pe care îi aşteptăm să vină cu propuneri, sugestii de îmbunătăţire. Dacă vom reuşi să-l implementăm, impactul acestui proiect va fi foarte mare, pentru că el va fi destinat tuturor orădenilor care locuiesc în cele 63.000 de apartamente din Oradea, dar şi orădenilor care locuiesc în casele colective din centrul oraşului”, a spus viceprimarul Mircea Mălan în finalul conferinţei de presă.

Ne găsiți și pe Google News