Guvernul a aprobat Master Planul General de Transport al României
National

Guvernul a aprobat Master Planul General de Transport al României

Guvernul a aprobat, ieri, 14.09.2016, Master Planul General de Transport al României, document strategic care stabileşte principalele direcții de dezvoltare a infrastructurii de transport din România în următorii 15 ani, pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval, aerian şi multimodal.

Master Planul General de Transport al României prezintă cadrul general de dezvoltare a infrastructurii de transport, sursele de finanţare, strategia de implementare a proiectelor, precum şi asigurarea activităţii de întreţinere şi reparaţii curente până în anul 2030. Totodată, stabilește obiectivele strategice, coridoarele de transport, intervențiile specifice și scenariile de implementare pentru dezvoltarea echilibrată, sustenabilă și armonizată cu obiectivele strategice transeuropene a infrastructurii de transport de pe teritoriul țării noastre.

Master Planul General de Transport al României va contribui semnificativ la dezvoltarea sustenabilă a României pe termen lung, prin creșterea conectivității intermodale (legături create prin combinarea tuturor modurilor de transport) între regiuni, accesul populației și al mediului de afaceri la rețeaua de transport și susținerea dezvoltării regiunilor cu potențial de creștere economică.

Master Planul General de Transport al României securizează, practic, construcția a 6796 de km de drum, din care 1512 km de autostradă și 1836 de drum expres. De asemenea, securizează modernizarea a peste 5000 de km de cale ferată, a 15 aeroporturi și 32 de porturi.

Nu în ultimul rând, adoptarea Master Planului reprezintă și o condiționalitate a finanțărilor pentru România în domeniul transporturilor, prin Programul Operațional Infrastructura Mare.

In cadrul ședintei de guvern de astăzi a fost adoptată, de asemenea, Ordonanța de Urgență prin care se reorganizează C.N.A.D.N.R. și se înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), companie distinctă, care are ca obiectiv principal implementarea proiectelor din Master Planul General de Transport pe sectorul rutier prin construirea, reabilitarea și modernizarea autostrăzilor, a drumurilor expres, a drumurilor naţionale, a variantelor ocolitoare precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră.

CNADNR se transforma în CNAIR – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și se va ocupa de intretinerea drumurilor nationale si a autostrazilor. Totodată, va gestiona proiectele aflate în curs, până la finalizarea lor.  

C.N.A.I.R. va transfera, în mod etapizat, proiectele de infrastructură de transport rutier către C.N.I.R., pentru a fi implementate.  

Obiectivele Strategice – Master Planul General de Transport al României

Eficiența economică: sistemul de transport trebuie să fie eficient în ce privește operațiunile de transport și utilizatorii acestuia. În mod specific, beneficiile sistemului de transport ar trebui să depășească costurile
investițiilor.

Sustenabilitatea: sistemul de transport trebuie să fie sustenabil din punct de vedere economic, financiar și al mediului. Modurile de transport așa numite durabile, care sunt mai eficiente energetic și au un grad mai scăzut de emisii ar trebui dezvoltate în mod prioritar.

Siguranța: investițiile în transporturi ar trebui să conducă la un sistem de transport mai sigur. Costul economic al accidentelor este transformat în valori monetare în cadrul evaluării economice dar, deoarece unul din obiectivele principale ale Guvernului, ale UE și ale Caietului de Sarcini este reducerea accidentelor din sectorul transporturilor, siguranța trebuie să rămână un obiectiv separat. 

Impactul asupra mediului: sistemul de transport nu trebuie să aibă un impact negativ asupra mediului
fizic.

Dezvoltare Economică Echilibrată: Sistemul de transport trebuie configurat astfel încât să permită dezvoltarea economică atât la nivel național cât și regional. Investițiile trebuie, de asemenea, să favorizeze echitatea în privința cetățenilor României.

Finanțare: Disponibilitatea fondurilor europene prin intermediul Fondurilor Structurale (FC, FEDR, Connecting Europe Facility (CEF) și PPP) va afecta oportunitatea implementării proiectelor și prioritizarea lor. Programul general va trebui să se înscrie într-o estimare realistă a fondurilor naționale și a celorlalte surse de finanțare pentru perioada planificată.

Consultati aici intreg documentul Master Planului (.pdf)

Ne găsiți și pe Google News