DASO, raport de activitate pe 2019. Mult mai putine persoane fara adapost si mai putini cersetori in Oradea
Stiri Oradea

DASO, raport de activitate pe 2019. Mult mai putine persoane fara adapost si mai putini cersetori in Oradea

Direcţia de Asistenţă Socială Oradea şi-a prezentat raportul de activitate pentru anul 2019. Viceprimarul municipiului Oradea, dl Florin Birta, în calitate de coordonator al Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea, împreună cu directorul executiv al instituției, dna Arina Moș, au susținut azi, 29 ianuarie 2020, o conferință de presă, privind bilanţul anului trecut. În deschiderea conferinţei, directorul DAS Oradea a mulţumit tuturor colegilor și colaboratorilor pentru sprijinul oferit în anul care a trecut, în vederea realizării obiectivelor propuse și a salutat prezența viceprimarului Florin Birta.

            ”Aşa cum am afirmat în mai multe rânduri şi colegii mei ştiu cel mai bine acest lucru, în munca noastră omul și nevoile lui sunt o prioritate. Anul acesta, la fel ca în anii trecuți, am încercat să ajutăm acolo unde există o reală nevoie, unde este o situație de vulnerabilitate, să fim oamenilor suport și sprijin atunci când au nevoie.” a precizat directorul DASO, Arina Moș la deschiderea conferinței.

            Din situația comparată pentru anii 2018 și 2019, se evidenţiază scăderea semnificativă a numărului dosarelor de ajutor social, deoarece s-a pus mai mare accent pe munca în folosul comunităţii, iar neparticiparea la muncă a dus la încetarea acordării ajutorului social, conform Legii nr.416/2001.

Comparativ cu sezonul rece 2018-2019, în anul 2019  s-au depus doar 612 de solicitări privind acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei, oamenii fiind descurajaţi de măsurile de recuperare a debitelor şi de anchetele sociale efectuate în teren, cu scopul verificării veridicităţii datelor înscrise în cerere.

La Serviciul Protecţia Copilului, numărul dosarelor privind alocaţia de susţinere a familiei a scăzut, deşi nu au intervenit modificări legislative, dosarele fiind mai bine instrumentate prin verificările bazelor de date ale instituţiilor statului şi verificări în teren.

În cadrul Campaniei “SINGURI ACASĂ – ai grijă de copiii tăi oriunde te afli!”, s-a organizat o tabără de vară pentru 20 de copii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate, activitatea desfăşurându-se  la Centrul de Îngrijire de Zi, situat pe str. Traian Lalescu nr. 3C. Aici copiii s-au bucurat de activităţi distractive şi educative pe parcursul a 7 zile.

În luna iunie 2019, în sesiunea de depunere a dosarelor de înscriere a copiilor la creşă pentru anul şcolar 2019-2020, s-au înregistrat 645 solicitări de înscriere pentru 258 de locuri disponibile, instituţia aflându-se în imposibilitatea de a da curs tuturor cererilor, astfel 71 de copii au rămas pe lista de aşteptare. Pentru a onora o mare parte a solicitările pentru creşă, cu sprijinul Primăriei municipiului Oradea, în luna martie 2019 s-a deschis o nouă creşă,  Creşa nr.14, „ Micul Prinţ”, situată pe str. Iuliu Maniu nr.46, cu o capacitate de 40 de locuri.

Centrul de Îngrijire de Zi Oradea,  a acordat servicii la 50 de copii din familii aflate în situație de risc social, dezorganizate, asistate social care au beneficiat de serviciile centrului, două mese pe zi, activități de îngrijire, educație, recreere-socializare, consiliere și orientare școlară. Au avut loc 35 de acţiuni cu scop informativ – educativ pentru copiii şi părinţii acestora, fiind abordate diferite teme de interes atât pentru părinţi, cât şi pentru copii.

De serviciile oferite în cadrul Adăpostului de noapte, situat pe str. J.Gutenberg nr.8, au beneficiat 205  persoane pe tot parcursul anului 2019. Persoanele au primit consiliere psiho-socială şi de grup, sprijin şi suport în vederea deprinderii unui mod de viaţă independent şi pentru depăşirea situaţiei de vulnerabilitate. 26 de persoane au fost sprijinite să se întoarcă la domiciliu.

La Centrul Comunitar Gutenberg au fost ajutate 32 de persoane. 14 persoane au fost îndrumate şi s-a intermediat pentru ei în vederea obţinerii actelor de identitate, internării în instituţii de asistenţă socială sau de sănătate sau sprijin în întocmirea dosarelor pentru obţinerea unor beneficii sociale.

Echipa mobilă de intervenţie a fost sesizată la 2 cazuri de violenţă domestică, agresorul fiind extras şi cazat la Adăpostul de noapte pe perioada ordinului de protecţie provizorie. Procedura de urgenţă în cazurile de violenţă domestică se aplică potrivit Legii nr. 217/2003 şi a Ordinului nr. 2525/2018.

În cadrul proiectului „Nu munceşti, nu primeşti”, începând cu anul 2018, angajaţii DAS Oradea, monitorizează zilnic efectuarea activităţilor de menţinere a curăţeniei în zona blocurilor din str.Voltaire şi străzile adiacente, de către beneficiarii de ajutor social şi cantină, care au obligativitatea efectuării unui anumit număr de ore în folosul comunităţii.

În anul 2019 am continuat activităţile în cele cinci centre sociale multifuncţionale din cartiere, un număr de 30 de voluntari alăturându-ni-se în desfăşurarea proiectelor de aici.

La Centrele sociale cu destinaţie multifuncţională, Dignitas şi Candeo, 50 de persoane au beneficiat de servicii de cazare şi de consiliere psiho-socială individuală, iar 10 au părăsit centrele, fiind integrate socio-profesional.

În Centrele de cazare temporară nr.2 şi 3, situate pe str. Atelierelor, au fost cazate 132 de persoane care au beneficiat de sprijin în vederea obţinerii unui loc de muncă şi consiliere în vederea deprinderilor cu un mod de viaţă organizat.

Programul „O şansă în plus”, derulat de instituţia noastră începând cu luna septembrie a anului trecut, vine în sprijinul copiilor din familii cu posibilităţi financiare limitate şi se realizează cu sprijinul voluntarilor, în special profesori. Este un program de meditaţii la limba şi literatura română şi la matematică, în perioada septembrie – decembrie 2019, 34 de copii din clasele V-VII  participând la ore şi beneficiind de o masă caldă cu sprijinul gratuit al S.C.Select Catering.

DAS Oradea a derulat anul trecut, alături de cele menționate mai sus, şi alte programe şi servicii, precum: organizarea Zilei Persoanelor Vârstnice, Gala Voluntariatului, programul „ACCES-OR”.

”În continuare facem lucruri pentru persoanele în nevoie, asistenţa socială se face în mod eficient, cu empatie, cu drag de muncă  și cu mult bun simț. În acest context, le aduc mulțumiri colegilor mei care sunt extrem de delicați în abordarea problemelor sociale. Satisfacția muncii noastre este foarte importantă, atunci când știi că ai făcut tot ce e uman pentru un caz, mergi liniștit acasă și e trist atunci când nu mai poți ajuta. Mulțumim mult Primăriei mun. Oradea, dl viceprimar Florin Birta pentru deschidere și sprijinul acordat și dvs. reprezentanților mass-media prin intermediul cărora informația ajunge la beneficiar. Suntem aici să ajutăm, să susţinem şi să ne implicăm împreună.”, a declarat Arina Moș în cadrul conferinței.

Viceprimarul Florin Birta, la finalul conferinței a declarat: ”Doresc să fac doar câteva precizări la expunerea făcută de directorul DAS Oradea, şi anume , dacă observăm că sunt tot mai puţine persoane fără adăpost şi persoane care practică cerşetoria, se datorează în mare parte DAS Oradea și Poliției Locale Oradea. De asemenea, mă bucură să văd că de la an la an, părinţii au tot mai mare încredere în serviciile acordate în creșe, unde copiii sunt fericiți, iar părinții mulțumiți. O felicit pe dna Arina Moș şi pe colegii dânsei, le mulţumesc pentru implicare și îi asigur că vom continua să sprijinim toată activitatea DASO. Un oraș nu se poate dezvolta cum trebuie fără servicii de asistență socială, care fac bunul mers al lucrurilor în Oradea. Vă doresc mult succes în continuare!”

Ne găsiți și pe Google News