Planul de mobilitate urbana durabila al Oradiei prevede intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţie
Stiri Oradea

Planul de mobilitate urbana durabila al Oradiei prevede intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţie

Atragerea de fonduri europene rămâne o prioritate a actualei administraţii, în vederea realizării proiectelor de dezvoltare a oraşului, a afirmat viceprimarul Mircea Mălan în deschiderea conferinței de presă de azi, 18 august,  în care a prezentat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Oradea.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Oradea (PMUD) este un document de planificare strategică în mobilitate urbană care reprezintă și condiția de bază pentru finanțarea prin fonduri europene a investițiilor legate de transportul public urban și de infrastructura aferentă prin Programul Operațional Regional 2014-2020. „Condiţia de bază pentru obţinerea finanţării prin fonduri europene a investiţiilor legate de transportul public urban şi infrastructura aferentă o constituie fundamentarea acestora în cadrul unor Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, dezvoltate la nivelul municipiilor reședință de județ, inclusiv a zonelor funcționale urbane”, a menționat viceprimarul Mălan.

Planul de mobilitate urbană a fost realizat de către INCERTRANS (S.C. Institutul de Cercetări în Transporturi S.A., prestatorul care a fost selectat să presteze serviciile de actualizare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă), în colaborare cu Grupul de Coordonare (echipa tehnică compusă din reprezentanți ai Primăriei Municipiului Oradea, Zona Metropolitană Oradea, A.D.I. Transregio și S.C. Oradea Transport Local S.A.). Propunerile din cadrul acestui document vor fi supuse dezbaterii publice în luna septembrie, forma sa finală urmând să fie aprobată de către Consiliul Local.

PMUD conține 22 de măsuri care acoperă toate modurile de transport și care sunt considerate prioritare pentru îmbunătățirea mobilității în Municipiul Oradea. Valoarea totală a acestor proiecte se ridică la 87,2 milioane euro, realizabile în două etape: prima etapă este 2016-2020, cu suma de 50,8 milioane euro, respectiv perioada 2020-2030, până când se întinde aplicabilitatea acestui plan, a explicat viceprimarul.

Direcțiile prioritare ale PMUD sunt:

  • –  Intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţii
  • – Transportul public
  • – Mijloace alternative de mobilitate
  • – Managementul traficului
  • – Zone cu nivel ridicat de complexitate
  • – Structura intermodală

Intervenţii majore asupra infrastructurii de circulaţie

Intervenţiile majore asupra infrastructurii de circulaţie prevăd 6 obiective majore :

1 ) Reabilitarea infrastructurii rutiere – Calea Bihorului, al. Gojdu, str. Spiru Haret, str. Teatrului, str. Patrioţilor, str. Postăvarului, str. Moscovei, str. G. Coşbuc, str. G. Bariţiu, str. Aurel Lazăr, Parcul Traian, str. Ep. Mihai Pavel, str. Jean Calvin, str. Arany Ianos, str. IL Caragiale, str. Mihai Eminescu, str. Franz Schubert, str. Snagovului, str. Dunărea, str. Samuil Micu Klein, str. Octavian Goga, str. Vlădeasa, str. Gen. T. Moşoiu.

2) Reconstrucție și modernizare elemente infrastructură rutieră în vederea introducerii sistemului de transport public pe străzile  Episcop Ioan Alexi,  Card. Alex. Todea,  Cucului, Gh. Pituţ, Ioan Pop Reteganul, Macului, Caişilor, Cireşilor, Colinelor, Dâmbului, Dimitrie Anghel, Piersicilor, Răspântiilor, Renaşterii, Soarelui, Strugurilor, Viilor, Arinului, Cantonului, Gh. Doja, Livezilor, Piatra Craiului, Plaiului, Rozelor, Sofiei.

”Ne propunem să reabilităm 21 de străzi în zona centrală, iar până în 2020 să modernizăm alte 25 de străzi în zona de deal. Odată cu modernizarea zonei de deal vom extinde reţeaua de transport public şi în aceea zonă”, a menţionat Mircea Mălan.

3) Planul de Mobilitatea Urbană Oradea prevede și construcția de pasaje subterane și supraterane precum și construcția de 2 poduri noi: un pod peste Peța ȋn zona str. Feldioarei – cartierul Ceyrat, respectiv pod peste Crișul Repede ȋntre str. Plevnei și str. Szigligeti Ede.

4) Construirea unui drum de legătură între Calea Bihorului și DN 19.

5) Îmbunătățiri ale infrastructurii rutiere și pentru tramvai ale orașului – reabilitare pod peste Peţa în zona str. Universităţii şi str. Armata Română, respectiv – pod Dacia (între bd. Gh. Magheru şi str. Cele Trei Crişuri).

6) Totodată, de o importanță majoră este și construirea de noi artere de circulaţie care să lege Oradea cu localităţi din zona metropolitană:

  • – Oradea – Băile Felix,
  • – Oradea (cart. Podgoria) – Fughiu,
  •  – Oradea (str. Izvorului) – Paleu.

Transportul public

În ceea ce privește infrastructura de tramvaie, PMUD prevede și construcția celor aproape 4 km de linii de tramvai de la Calea Aradului – Universitate – depou OTL, precum și construcția unei remize de tramvaie pe Calea Borșului, astfel încât o parte dintre tramvaie să rămână peste noapte în acea remiză.

Administrația locală intenționează să reabiliteze calea de rulare a tramvaiului (concomitent cu înierbarea terasamentului) pe sectorul Piața Independenței – str. Gh. Costaforu – str. Muntele Găina, precum și realizarea unor benzi dedicate în exclusivitate transportului în comun pe bdul Decebal și str. Republicii.

Tot în cadrul acestui plan este introdusă și realizarea celui de-al treilea triunghi pentru deservirea liniei 2 (intersecția Emanuel), astfel încât tramvaiul 2 să poate circula și spre direcția Rogerius de la punctul  de intersecție B-dul Decebal – Primăriei – Calea Aradului.

Mijloace alternative de mobilitate

”Primăria Oradea a prevăzut în PMUOD și proiecte pentru mijloace alternative de mobilitate urbană, precum definitivarea unei rețele de piste pentru biciclete, construirea de parcări pentru biciclete la Universitate, Autogara Nufărul, Grădina Zoologică, Parcul 1 Decembrie, Parcul I.C. Brătianu, Magazinul Crişul, Gara CFR, respectiv crearea de puncte pentru închirierea bicicletelor în Campusul Universitar, Parcul Mihai Viteazul, Parcul Piaţa 22 Decembrie, Autogara Nufărul, Podul Carol I, capăt tramvai Rogerius – astfel încât rețeaua de transport cu biciclete să fie una utilă”, a declarat viceprimarul Mircea Mălan.

Managementul traficului

Legat de managementul traficului, viceprimarul a spus că obiectivele acestui segment prevăd elaborarea unei serii de proiecte pentru creșterea capacității rețelei majore de străzi: lărgirea str. Sucevei la 25 m și lărgirea str. Avram Iancu de la Piața Unirii până la ISU Bihor, dezvoltarea unui centru utilat cu un sistem de management al traficului – toate acestea pentru creșterea spațiilor pietonale și încurajarea mijloacelor alternative de circulație, încurajarea transportului public și a transportului ecologic în Oradea.

În ceea ce privește zonele cu nivel ridicat de complexitate, se are în vedere construcția de pasaje supraterane și subterane pentru fluidizarea traficului – pasaj subteran Piața E. Gojdu, iar structura intermodală se va realiza prin construirea unui terminal intermodal în zona Gării Centrale care se referă la transportul de pasageri – va fi o legătură care va asigura transportul feroviar, transportul judeţean și transportul public local.

Plan în dezbatere

”Fiecare dintre măsurile prioritare propuse în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă se va traduce în pregătirea și depunerea mai multor proiecte, a căror finanțare va fi asigurată prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Programul Operațional Infrastructură Majoră 2014-2020, alte surse de finanțare nerambursabilă sau prin bugetul propriu al Municipiului Oradea. Planul de Mobilitate Urbană poate fi consultat, așteptăm sugestii și propuneri de la cetățeni, urmând ca după dezbaterea lui acest plan să fie introdus pe masa Consiliului Local”, a mai spus viceprimarul, care a menţionat că planul a fost postat atât pe site-ul PMO (la pagina Politici şi strategii), cât şi cel al pe ZMO şi al ADI Transregio.

“Toate proiectele propuse sunt prioritare. Au existat 74 de măsuri propuse, din care am ajuns la cele 22, toate prioritare şi cu legătură între ele. Scopul implementării acestor proiecte este creşterea mobilităţii şi asigurarea unei accesibilităţi cât mai mari pentru orădeni şi pentru cei care ne vizitează oraşul”, a spus în încheiere viceprimarul Mircea Mălan.

loading...