Florica Chereches: „Ma preocupa problemele comunitatii locale”
Politica

Florica Chereches: „Ma preocupa problemele comunitatii locale”

Intr-o conferinta de presa, sustinuta joi, 25 mai 2017, la cabinetul parlamentar, deputatul Florica Chereches a prezentat cateva puncte de vedere in probleme legate de abandonul scolar, programul „Cornul si laptele”, Nutripork si Legea Ambroziei, toate acestea avand un impact major asupa comunitatii locale oradene.

Ma preocupa problemele comunitatii locale, oamenii m-au trimis in parlament sa le apar interesele, eu asta am facut si pana acum si voi face in timpul mandatului meu„, a declarat pentru infoOradea, deputatul Florica Chereches

În România, deficitul de forță de muncă este din ce în ce mai accentuat, angajatorii suferind că nu au pe cine să angajeze. El coexistă cu un șomaj ridicat în rândul tinerilor, 21,7%, în timp ce în Germania, de exemplu, e de 7%.  În același timp, sistemul nostru de educație nu reușește să se coreleze cu cerințele de pe piața muncii, iar rata abandonului școlar, în loc să scadă, a crescut la 19% în ultimii ani. Asta înseamnă că 300.000 de tineri între 18 și 24 de ani au părăsit școala din diverse motive, dintre care amintim veniturile insuficiente ale părinților, mai ales din mediul rural, ca să îi mai țină la școală, constatarea că au mers pe un drum greșit în carieră, etc . România și-a asumat reducerea abandonului școlar la 11 % în 2020 dar nu ia măsurile potrivite.

Săptămâna asta, Comisia de învățământ a respins o inițiativă legislativă din 2013, care presupunea acordarea unei mese la școală, program care să înlocuiască programul „Cornul și laptele”, care a fost util la început și care mai e apreciat încă de unii copii din comunități foarte sărace, dar care e o sursă de risipă a banilor publici în foarte multe cazuri. Proiectul pe care l-am susținut în comisie, prevedea diversificarea alimentelor oferite zilnic elevilor care vin la școală, în funcție de cerințele lor nutriționale și oferirea, după posibilitățile materiale, fie a unei mese calde, fie a unui pachet alimentar. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ ar fi urmat să decidă asupra alimentelor, și a modului în care acestea ajung la elevi, în funcție de posibilitățile financiare și materiale, impunând condițiile de igienă necesare. Lista alimentelor recomandate ar fi fost întocmită de un medic nutriționist, conform cu necesarul copiilor. Că era un proiect bun o dovedește faptul că la vremea respectivă, a fost semnat de reprezentanți ai tuturor partidelor, eu numărându-mă printre inițiatori și faptul că a tot fost dezbătut și amânat în comisie. O altă dovadă constă în faptul că anul trecut, guvernul a adoptat o ordonanță prin care introduce programul pilot de acordare a unei mese calde sau a unui pachet alimentar, după caz, în 50 de unități de învățământ din țară, pentru 30.000 de elevi. După analizarea impactului și constatarea problemelor întâlnite în implementare, programul ar fi urmat să se se extindă în toată țara. Din păcate, normele metodologice au fost publicate de-abia în februarie iar din cauza indiferenței sau neglijenței inspectoratelor școlare județene sau autorităților locale, programul a început cu mare întârziere sau nici nu a început, la o lună de la finalizarea anului școlar. Am insistat la comisie să adoptăm acest proiect pentru a crea cadrul legislativ extinderii programului pilot, chiar cu amendarea proiectului, ca să-l aducem în realitate, dar coaliția aflată la guvernare, a votat respingerea lui. Culmea e că toți au spus că ar fi bine să înlocuim „Cornul și laptele” care e prea monoton și adesea, produsele sunt de o slabă calitate. Proiectul nostru prevedea exact acest lucru, nicidecum, renunțarea la orice fel de alimentație în școală, mai ales că știm că pentru mulți copii, asta e singura masă pe zi. Concluzia e că deși suntem Comisia de învățământ, ne temem să adoptăm măsuri care ajută învățământul și reduc abandonul școlar, educând copiii pentru un mod  de viață sănătos și uităm că suntem unica autoritate legiuitoare din România, conform Constituției. Acest program era de asemenea menit să ofere de lucru producătorilor locali, firmelor care procesează alimente. În Bihor, avem o singură școală cuprinsă în programul pilot, în Sânmartin, care însă, nu îl implementează pentru că nu a fost demarată procedura de achiziție publică, din cauza neglijenței ISJ Bihor și a Consiliului Local Sânmartin.

Pe de altă parte, era previzibil acest vot împotriva proiectului, în condițiile în care, amendamentul pe care l-am depus la bugetul de stat, de alocare a sumei necesare (900.000 mii lei) pentru continuarea programului de asigurare a unei mese calde sau a unui pachet alimentar în școală în anul școlar 2017-2018, a fost respins. E evident încă o dată că PSDul una zice și alta face și nu înțelege că dacă nu ne vom ocupa și de copiii mai săraci, copiii din mediul rural sau copiii care au un nivel academic mai scăzut, îi vom pierde pe parcurs, și ei vor îngroșa rândurile șomerilor și a beneficiarilor de tot felul de ajutoare sociale

Pe de altă parte, rata de promovare a bacalaureatului în ultimii ani, a fost în jur de 50-60%. Asta înseamnă că avem în fiecare an un număr de 50-60.000 de tineri pe an, care, fie nu-și iau bacul, fie nu se prezintă la examen, care se pierd apoi și îngroașă numărul șomerilor sau pleacă din țară să efectueze munci necalificate. În ultimii ani au fost peste 700.000 de elevi care au absolvit liceul fără o diplomă de bacalaureat. Acest lucru înseamnă: şomeri în loc de persoane calificate, bani şi timp investiţi într-o educaţie fără aplicabilitate în viaţa reală, pe piaţa muncii. Piaţa muncii cere tot mai multă calificare şi performanţă, iar cei ieşiţi de pe băncile şcolii, din păcate, nu răspund acestor aşteptări. Avem un cerc vicios care, dacă nu este rupt, condamnă absolvenţii la sărăcie şi România la stagnare economică sau chiar regres.

Din păcate, acest lucru este rezultatul lipsei de viziune a sistemului de educație și a deciziilor greșite de politică educațională. Sistemul nostru rigid și învechit refuză să se adapteze nevoilor de pe piață și să investească în formarea tinerilor pentru a se putea integra și a deveni angajabili, punându-și în valoare potențialul și abilitățile înnăscute, și competențele dobândite în urma studiului. În acest context, menționez din nou importanța de a dezvolta învățământul vocațional, școlile de meserii, pentru a oferi alternative și celor cu performanțe academice mai slabe, care ajung ajung adesea asistați pe viață pentru că pierd startul în a-și dezvolta o carieră profesională adecvată nivelului lor de pregătire. Aici avem un alt episod din seria PSD, una zice, alta face! La nivel declarativ, ministrul educației ne asigură că se preocupă de dezvoltarea învățământului profesional și că înțelege necesitatea de a educa nu doar copiii, dar și părinții, pentru a-i motiva în a lua în considerare și acest tip de învățământ. Faptele lipsesc însă cu desăvârșire iar PSDul și aliații săi continuă să blocheze inițiativele legislative care ar da viață declarațiilor!

  • Nu avem cadru legislativ pentru că OUG 94/2014, amendată și aprobată de CD în februarie 2015, este încă la dospit la Comisia de învățământ din Senat, la dna Andronescu
  • OUG 81/2016, dezbătută, amendată și adoptată de CD, este în același sertar al dnei Andronecu, deși are deja de o lună raport  de la comisie
  • Insuficientă promovare a învățământului vocațional, pentru a atrage mai mulți elevi, încă e un fel de Cenușăreasă a învățământului, fiind privit ca o pedeapsă pentru cei care nu învață bine, mai ales că acolo ajung, în urma repartizării computerizate, elevi cu medii ff mici

Săptămâna trecută am fost la o conferință internațională pe educație în Geneva, Elveția, la care au participat reprezentanți din 24 de țări, experți în educație, persoane cu responsabilități în elaborarea politicilor publice, tema fiind, Educația ca motor pentru transformarea națiunii. Despre Elveția, țara cu cel mai performant sistem educațional din lume în 2016, pot spune că doar 20% din tineri sunt absolvenți ai unei facultăți dar cu toate astea, are unul din cele mai ridicate niveluri de trai din lume. 2/3 din elevi se duc spre învățământul vocațional și fac practică undeva, ucenicie, apoi își continuă pregătirea pe tot parcursul vieții.Asta face ca 95% din absolvenți să aibă o diplomă de bacalaureat sau un certificat de competențe. Practica se face nu doar în fabrici, dar și în bănci, birouri, unități medicale sau sociale, instituții publice, saloane de tot felul, etc, în toate domeniile de interes pentru o viitoare profesie.

PNL propune măsuri concrete și are pregătite inițiative legislative în ceea ce privește:

  1. Adaptarea legislației în ceea ce privește învățământul vocațional și cel dual
  2. Creșterea numărului de consilieri școlari pentru orientare în carieră, cu responsabilități în ceea ce privește elevul, părinții și profesorii
  3. Pregătirea adecvată a profesorilor – stagii practice, master didactic
  4. Campanii de promovare a școlilor de meserii
  5. Internate școlare gratuite pentru elevii din rural cuprinși în învățământul profesional
  6. PNL va depune în următoarele zile un proiect de lege pentru a introduce Ziua națională a meseriilor, pe 25 noiembrie, pentru  a reda prestigiul de care se bucurau odată meseriașii, a promova și relansa învățământul profesional, care poate deveni unul din motoarele care pun în mișcare creșterea economică, pentru a schimba mentalități și a promova învățarea pe tot parcursul vieții.
  7. PNL va redepune un proiect de lege pentru asigurarea unei mese la școală, pentru a înlocui programul „Cornul și laptele”
  8. Transport gratuit pentru elevii din rural cuprinși în învățământul profesional
  9. Facilități fiscale pentru agenții economici parteneri în învățământul profesional dual: materiile prime , investitiile în laboratoare școlare, echipamente să nu fie purtatoare de TVA, deduceri fiscale pentru firmele care acordă burse profesionale
  10. Elaborarea unor standarde  unitare de calificări, pentru a asigura o pregătire unitară și mobilitatea absolvenților
  11.  Alinierea certificărilor profesionale cu numărul de ore de pregătire practică efectuate
  12. Standardizarea examenului final și intermediar la nivel național, în concordanță cu standardele europene
  13. Introducerea bacalaureatului diferențiat, care să asigure accesul spre următoarea formă de învățământ, în funcție de traseul educațional ales de elev (diploma academică vs. certificat profesional), acestea fiind clar delimitate
  14. Eliminarea sistemului de învățământ pseudo-profesional

Invățământul profesional nu reprezintă neapărat un final în cariera profesională, ci poate fi un prim pas, urmat de specializare pentru a atinge niveluri superioare de calificare, cu creșteri salariale corespunzătoare, și chiar de studii superioare de supracalificare. Elveția a prosperat datorită înaltei calificări a forței de muncă, fapt ce duce la creșterea competitivității acestei economii în comparație cu altele.

Alte proiecte aflate în lucru, pornite de la nevoi locale pe care deputatul PNL Bihor Florica Chereches le are in lucru sunt:

Nutripork – am primit răspunsuri la memoriile trimise celor două ministere, care prevăd și anumite măsuri care ar trebui luate. Sper ca legea nou adoptată de susținere a fermelor de porci  să aibă cerințe speciale pentru producători în ceea ce priveşte investiții în infrastructură, retehnologizare iar normele să prevadă cerințe suplimentare în vederea obținerii autorizației de funcționare. Ajutorul de stat ar trebui să acopere aceste cheltuieli de retehnologizare. Ar trebui să se modifice prevederile actuale referitor la distanța minimă pană la zona rezidențială, realizarea perdelei forestiere şi să se armonizeze cu legislația europeană în privința substanțelor neutralizatoare.a mirosurilor.

Ministerul Mediului afirmă că APM Bihor are obligația să ia măsurile necesare pentru ca „Toate condițiile din autorizația integrată de mediu pentru instalația respectivă să fie reexaminate și, dacă este necesar, actualizate, în vederea asigurării conformării cu prevederile Legii nr. 278/2013”

În plus, în răspuns se precizează că „autoritățile competente pentru protecția mediului cu responsabilități în emiterea autorizației integrate de mediu pot impune instalațiilor condiții mai restrictive de autorizare decât cele rezultate din utilizarea celor mai bune tehnici disponibile, în conformitate cu legislația incidentă în vigoare în domeniul emisiilor industriale” și „să ia în considerare caracteristicile tehnice ale instalației, localizarea geografică a acesteia și condițiile locale de mediu. Mai mult, autoritățile administrației publice locale pot refuza emiterea certificatelor de urbanism/autorizațiilor de construire necesare unor dezvoltări ulterioare ale instalațiilor.”

În răspuns se mai afirmă că, „pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizației integrate de mediu, cu modificările și completările ulterioare, participarea autorităților implicate la procedura de emitere a autorizației integrate de mediu, se realizează în cadrul Colectivului de analiză tehnică, organizat la nivelul județului unde se află amplasamentul activității.”

La interpelarea depusă, mi s-a răspuns că: ” în urma verificărilor efectuate s-a transmis Raportul de control către:

  • Ministerul Sănătăți pentru a analiza oportunitatea modificării Ordinului nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică  privind mediul de viață al populației, inclusiv mărirea distanței dintre fermele zootehnice și zonele rezidențiale;
  • Garda Națională de Mediu și Agenția Națională pentru Protecția Mediului în vederea monitorizării permanente în scopul prevenirii unor incidente de mediu, conform atribuțiilor conferite de legislația în vigoare ”

În răspunsul primit de la Ministerul Sănătății se precizează că S.C. Nutripork S.R.L. Palota, a respectat condițiile de autorizare dar „având în vedere numărul mare de sesizări înregistrate la Primăria Oradea precum și la autoritatea locală de mediu (Garda de Mediu) și sănătate (DSP Bihor) privind mirosul neplăcut și consecutiv disconfortul  produs de funcționarea fermei aparținând S.C. Nutripork S.R.L. Palota,  este puțin probabil ca procesele tehnologice de creștere intensivă a porcilor să respecte cele mai bune tehnici disponibile în domeniu”.

Emisiile odorizante provenite din activitățile de creștere intensive a suinelor, depind în mare măsură de factori precum: activitățile de întreținere și de organizare a activităților fermei, compoziția hranei animalelor, manipularea dejecțiilor în instalațiile adăpost, tehnicile folosite pentru manevrarea, depozitarea și împrăștierea pe sol a acestora”, se mai precizează în răspuns

Reprezentanții Ministerului Sănătății consideră că „se impune adoptarea de tehnici suplimentare pentru reducerea mirosurilor neplăcute rezultate din activitățile de creștere a suinelor, de tipul:

  • Monitorizarea nutriției animalelor pentru a reduce emisiile de amoniac
  • Utilizarea de aditivi pentru dejecții de tipul agenților de mascare și neutralizare, absorbanți ai mirosului și nu numai a celor de reducere a amoniacului care sunt utilizați în prezent, având în vedere că mirosurile rezultă dintr-o mixtură în care au fost identificate peste 200 substanțe
  • Îmbunătățirea tehnicilor utilizate pentru manevrarea și depozitarea dejecțiilor,
  • Selectarea echipamentului potrivit pentru împrăștierea pe teren a dejecțiilor pentru a reduce mirosurile emanate
  • Tehnici de ventilare forțată a adăposturilor de animale,
  • Planificarea activităților fermei de porci luând în considerare emisiile de miros existent, sistemul de adăpost aplicat și un anumit număr de animale, chiar reducreea numărului de capete până la acel număr care să permită controlarea mirosurilor.”

Legea ambroziei – am redepus proiectul de lege, după ce vechiul proiect depus anul trecut, a fost clasat pentru că nu a fost repartizat și dezbătut în comisii până la finalul mandatului trecut. În noul proiect, în urma unor sesizări primite, am crescut amenzile pentru neîntreținerea terenurilor la 1.500 – 10.000 pentru persoane fizice și 10.000-50.000 pentru persoane juridice. Scopul nu este colectarea de bani prin amenzi, ci informarea cetățenilor și a deținătorilor de terenuri cu privire la pericolul pe care îl reprezintă această plantă pentru sănătatea populației și conformarea la legislație, prin întreținerea terenurilor și stârpirea ambroziei.

Citeste stirile offline, oriunde si oricand! Descarca GRATUIT aplicatia infoOradea din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

loading...