Deputatul PNL Bihor, Gavrila Ghilea, ingrijorat de numarul mare de morti cauzat de accidentele rutiere din Romania
Politica

Deputatul PNL Bihor, Gavrila Ghilea, ingrijorat de numarul mare de morti cauzat de accidentele rutiere din Romania

Într-o Declaraţie politică depusă la secretariatul Camerei Deputaţilor, parlamentarul bihorean Găvrilă Ghilea semnalează statistica deloc încurajatoare a deceselor înregistrate în ultimii ani în accidentele rutiere din România.

„Dacă numărul acestora s-a redus de la 2377, în anul 2010, la 1818, în anul 2014, în ultimii doi ani asistăm la o nouă escaladare a unei triste performanţe, soldată cu nu mai puţin de 1893 decese, în anul 2015, respectiv cu peste 1900, în cursul anului trecut”, sesiza deputatul liberal, precizând că „în circumstanţele în care numărul persoanelor decedate anual pe şosele în România se apropie de 100 la un milion de locuitori, reprezentând aproape dublul mediei europene a acestui indicator, direcţiile de acţiune trebuie ridicate la rang de decalog”.

În acest context, Găvrilă Ghilea apreciază că „se impune decretarea toleranţei zero faţă de orice abatere de la legislaţia rutieră în vigoare, începând cu banala amnezie a cuplării centurii de siguranţă sau nevinovata utilizare a telefonului mobil în trafic şi până la încălcarea liniilor continue din faţa Palatului Victoria chiar de către unii membri ai Executivului, sau depăşirea vitezei maxime admise în localităţi sau în afara acestora”.

În caz contrar, deputatul PNL avertizează că dezideratul principal al Strategiei Naționale pentru Siguranță Rutieră, aprobată de Executiv, în toamna anului trecut, care îşi asuma, pentru perioada 2016-2020, reducerea cu 50% a numărului de decese produse în accidente rutiere, prin raportare la anul de referinţă 2010, va deveni un obiectiv tot mai îndepărtat.

Redam mai jos, textul integral al declaratiei politice a deputatului PNL Bihor, Gavrila Ghilea

Domnule preşedinte de şedinţă,

Stimaţi colegi, 

Aprobată de Executiv, în toamna anului trecut, Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră îşi asuma ca deziderat principal pentru perioada 2016-2020 reducerea cu 50% a numărului de decese produse în accidente rutiere, prin raportare la anul de referinţă 2010.

Această iniţiativă nu era deloc întâmplătoare: în acelaşi an de referinţă, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a dedicat deceniul 2011-2020 Acţiunii în Siguranţă Rutieră, în timp ce Comisia Europeană recomanda statelor UE crearea în acelaşi interval temporal a unui spațiu european de siguranță rutieră guvernat de imperativul aceluiaşi indicator al înjumătăţirii numărului de victime de pe şosele.

Conform unei statistici deloc încurajatoare, diseminată de Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor în anul 2015, România contraperformează  sistematic încă de la debutul Deceniului Acţiunii în Siguranţa Rutieră, ceea ce pune sub semnul incertitudinii atingerea generosului obiectiv asumat şi de către ţara noastră.

Astfel, dacă în primii ani ai ambiţiosului Deceniu, numărul deceselor înregistrate în accidentele rutiere în România s-a redus de la 2377, în anul 2010, la 1818, în anul 2014, în ultimii doi ani asistăm la o nouă escaladare a acestei triste performanţe, soldată cu nu mai puţin de 1893 decese, în anul 2015, respectiv cu peste 1900, în cursul anului trecut.

În aceste condiţii, înjumătăţirea numărului de decese din accidente rutiere în anul 2020, prin limitarea acestui indicator la maximum 1188 de victime, faţă de 2377, în anul 2010, pare un obiectiv tot mai îndepărtat.

Desigur, adoptarea de către Guvern a Strategiei pentru siguranță rutieră a cogenerat o paletă de direcţii de acțiune, de la eficientizarea coordonării instituționale până la îmbunătățirea legislației și a controlului respectării legilor în domeniu şi, nu în ultimul rând, a siguranței infrastructurii rutiere dar, mai ales,  a siguranței vehiculelor.

Cu toate acestea, în circumstanţele în care numărul persoanelor decedate anual pe şosele în România se apropie de 100 la un milion de locuitori, reprezentând aproape dublul mediei europene a acestui indicator, direcţiile de acţiune trebuie ridicate la rang de decalog.

Eforturile instituţionale este necesar să fie focalizate în direcţia aplicării stricte a legislaţiei, dar şi a sensibilizării în acest sens a cetăţenilor, fie ei participanţi activi sau pasivi la trafic.

În acest context, se impune decretarea toleranţei zero faţă de orice abatere de la legislaţia rutieră în vigoare, începând cu banala amnezie a cuplării centurii de siguranţă sau nevinovata utilizare a telefonului mobil în trafic şi până la încălcarea liniilor continue din faţa Palatului Victoria chiar de către unii membri ai Executivului, sau depăşirea vitezei maxime admise în localităţi sau în afara acestora.

E prea mare numărul de cruci de pe acostamentul şoselelor României ca să-i mai sancţionăm doar prin mustrare mediatică pe toţi contravenienţii şi infractorii rutieri care au ajuns să-şi dispute recorduri de viteză pe puţinele sectoare de autostradă funcţionale, în timp ce agenţii poliţiei rutiere se complac în postura de simpli spectatori sau, uneori, arbitri…

Vă mulţumesc!

Găvrilă Ghilea, deputat PNL Bihor

Citeste stirile offline, oriunde si oricand! Descarca GRATUIT aplicatia infoOradea din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

loading...