Cornel Popa catre Carmen Dan: Timpii de așteptare la punctele de trecere a frontierei sunt foarte mari
Politica

Cornel Popa catre Carmen Dan: Timpii de așteptare la punctele de trecere a frontierei sunt foarte mari

Domeniul transportului de marfă este dominat de reguli concrete, menite să dea eficiență maximă unui domeniu vital oricărei economii. Una dintre aceste reguli este reprezentată de respectarea întocmai a ordinului beneficiarului privind data și ora încărcării și descărcării mărfurilor transportate.

În aces sens, dl senator Cornel Popa consideră că se impune reducerea semnificativă a timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei și a adresat o întrebare dnei Carmen Dan, ministrul afacerilor interne.

Doamnă Ministru,

Domeniul transportului de marfă este dominat de reguli concrete, menite să dea eficiență maximă unui domeniu vital oricărei economii. Una dintre aceste reguli este reprezentată de respectarea întocmai a ordinului beneficiarului privind data și ora încărcării și descărcării mărfurilor transportate.

Transportul de marfă reprezintă liantul dintre doi piloni ai economiei: activitatea de producție și comerțul. Planificarea activității de producție și a activității de comerț are la bază sentimentul de încredere în activitatea de transport. Această activitate de transport poate influența atât în mod negativ, cât și în mod pozitiv cele două ramuri de activitate.

Respectarea datei și orei de încărcare/descărcare face ca activitatea de producție și de comerț să aibă o eficiență maximă. Transportul de materii prime, subansamble, produse finite, etc. la data și ora indicată de către beneficiar face parte, practic, dintr-un proces tehnologic. Orice nerespectare a datei și orei de încărcare/descărcare, indicate de către beneficiar, produce o reacție negativă în lanț, cu efecte economice greu de calculat.

Însă, din cauza timpilor mari de așteptare în punctele de trecere a frontierei, transportatorii nu mai reușesc să respecte termenele de livrare. Acest fapt determină pe lângă efectele negative indicate și penalități importante sau, și mai grav, rezilierea contractelor de transport. De exemplu, un autovehicul plecat din Oradea, după 8-9 ore de staționare în Vama Borș, în loc să fie la descărcat se găsește în partea de est a Ungariei, în cel mai fericit caz, sau efectuându-și perioada de odihnă, deoarece perioada de condus a fost utilizată la parcurgerea lentă prin punctul de trecere a frontierei.

Având în vedere că cele expuse anterior mi-au fost sesizate din mai multe surse, consider că se impune reducerea semnificativă a timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei.

Toate aceste întârzieri, care nu sunt din vina transportatorilor, duc la pierderea încrederii în firmele care operează transport de mărfuri şi afectarea industriei româneşti din domeniu, statul sabotându-se singur prin paralizarea activităţii unei ramuri economice importante.

România se discreditează singură în ochii străinilor şi beneficiază peste tot de tratament diferenţiat, iar transportatorii suportă costurile unei politici falimentare. Toate se adaugă costurilor pe care le presupune activitatea pe care o desfăşoară, câteodată semnificativ diferite faţă de ceea ce plătesc firme din afară – cum ar fi taxele pe care transportatorii români le plătesc în ţările de tranzit – în Ungaria se percepe o taxă de tranzit de 100 de euro, pe sensul de intrare şi 100 de euro pe sensul de întoarcere, comparativ cu România, care percepe o taxă de 10 euro.

Problema întârzierilor la graniţă este cea pe care România o poate rezolva rapid, dacă se doreşte. Avem 10 puncte de frontieră pe granița dintre România şi Ungaria, pentru care s-a primit finanțare europeană. Aceste puncte ar trebui să fie permanente, nu cu program de câteva ore pe zi, o zi pe săptămână, şi ar trebui să-i deservească pe toți cetățenii, nu doar pe cei din localitățile riverane graniței, cum e acum. În plus, această măsură ar decongestiona și Vama Borș, transportatorii putând planifica rutele folosind aceste puncte de frontieră mai puțin aglomerate.

Dumneavoastră ce soluții vedeți pentru remedierea acestei situații?

Ne găsiți și pe Google News